Formule 1 Grand Prix van Zandvoort, Nederland 2020

2560px-Luchtfoto_circuit_Zandvoort_in_1997

Grand Prix van Zandvoort: Een race vol traditie

Met ingang van het jaar 2020 zal Nederland eindelijk weer over een eigen Grand Prix beschikken. Op 14 mei 2019 werd bekend gemaakt dat het circuit van Zandvoort vanaf het seizoen 2020 in elk geval 3 keer de Grand Prix van Nederland (Dutch GP) mag organiseren. Met name door de enorme populariteit van Max Verstappen is de knoop doorgehakt om na meer dan 30 jaar afwezigheid een Nederlandse Grand Prix aan de F1-kalender toe te voegen. De keuze is gevallen op Zandvoort vanwege de rijke historie van dit beroemde duincircuit teruggaat tot de jaren ’50 van de vorige eeuw.

F1 Tickets, arrangementen & reizen

Er zijn nog geen prijzen bekend voor de Formule 1 Grand Prix van Zandvoort, Nederland 2020. Vul hieronder je e-mailadres in om als eerste op de hoogte gehouden te worden zodra er nieuwe reizen, ticket prijzen of arrangementen naar Zandvoort bekend zijn.

Vlucht & hotel

booking.com
booking.comOvernachten dichtbij het circuit? Boek je hotel via Booking.comBekijk hotels »
tix.nl
tix.nlVergelijk de goedkoopste vluchten via Tix.nlBekijk vluchten »


Formule 1 in Zandvoort: de geschiedenis

De Formule 1 heeft in Zandvoort een rijke geschiedenis. Kort na de Tweede Wereldoorlog vonden de eerste races al plaats op het circuit. In 1952 werd de Grand Prix van Zandvoort voor het eerst opgenomen in de officiële Formule 1 kalender en tot en met 1985 zou de Dutch Grand Prix in totaal 30 keer worden verreden. Tot de winnaars behoorden klinkende namen in de autosport als Alberto Ascari, Jim Clark, Mario Andretti, James Hunt, Niki Lauda, Jackie Stewart en Alain Prost.

De meest getalenteerde coureurs kwamen al snel bovendrijven op Zandvoort vanwege de glooiende ligging, de uitdagende bochten en de hoge snelheden die werden bereikt. Al het moois komt echter tot een eind en zo werd op 25 augustus 1985 de vooralsnog laatste Nederlandse Grand Prix verreden. Winnaar werd Niki Lauda in een McLaren-Porsche.

Zoals zoveel historische circuits ontkwam ook Zandvoort helaas niet aan enkele tragedies. Zo kwam in 1973 de getalenteerde rijder Roger Williamson om het leven toen zijn auto een lekke band kreeg en over de kop sloeg. De auto vatte vlam en Williamson kon daardoor niet zelf uit de auto komen. David Purley stopte zijn wagen om hem te helpen maar kreeg te weinig assistentie van baanofficials waardoor hij Williamson niet meer kon redden. Drie jaar eerder, bij de Grand Prix van 1970, kwam Piers Courage al om het leven toen de ophanging van zijn auto brak en hij een zeer heftige crash meemaakte.

Sinds de Formule 1 na 1985 van de Formule 1 kalender verdween worden er nog altijd wedstrijden van naam verreden. De Masters of Formula 3 die er elk jaar wordt gehouden wordt door velen als de meest prestigieuze Formule 3 wedstrijd ter wereld beschouwd. Niet zelden wonnen rijders deze race die later ook in de Formule 1 hun sporen ruimschoots hebben verdiend. Daarnaast werden er races verreden voor het Duitse DTM kampioenschap, kwam het inmiddels ter ziele zijnde A1 Grand Prix langs en werd er in 2007 ook een race om het prestigieuze WTCC kampioenschap verreden.

Tegenstand van milieugroeperingen, met name vanwege geluidsoverlast, speelde in de recente geschiedenis van Zandvoort altijd een rol. Dat zorgde er uiteindelijk ook voor dat de provincie Noord-Holland in 1986 geen vergunning meer wilde uitreiken voor de Formule 1 race. Ook in de daarop volgende jaren was weerstand vanuit de omgeving van Zandvoort doorlopend een factor. De kans lijkt echter klein dat dat een terugkeer van de Formule 1 naar het circuit in de duinen dit keer tegen zal kunnen houden.

Grand Prix Zandvoort

In de loop der jaren heeft het circuit van Zandvoort enkel ingrijpende metamorfoses ondergaan. In de beginjaren van het circuit was de gemiddelde snelheid heel hoog omdat het voornamelijk uit enkele zeer snelle bochten bestond. Tegenwoordig heeft de baan een lengte van 4.300 meter en beschikt het over 14 bochten. De gemiddelde snelheid is gedaald, maar Zandvoort is nog altijd een echt rijderscircuit met veel uitdaging.

De beroemdste bocht van het circuit is de Tarzanbocht (1). Deze lange bocht naar rechts na het rechte stuk heeft een hoge verkanting waardoor de snelheid er relatief hoog ligt. Dat betekent ook dat een inhaalactie vaak goed gepareerd kan worden. Inhalen kan wel het makkelijkst in de Tarzanbocht, maar ook de Hans Ernst-bocht (11) is een goede plek om een inhaalactie in te zetten. Een andere belangrijke bocht van het circuit is de laatste bocht voor start-finish, de Arie Luyendyk-bocht (14), waar rijders met hoge snelheid het rechte stuk opkomen. Een goede bocht is belangrijk omdat je op het rechte stuk alle snelheid kunt gebruiken om op een tegenstander in te lopen.

Wijzigingen circuit Zandvoort voor 2020

Om de huidige Formule 1 auto’s te kunnen ontvangen moeten er een aantal wijzigingen worden aangebracht aan het circuit van Zandvoort. Formule 1 auto’s zijn namelijk niet alleen enorm snel, maar ze zijn ook behoorlijk breed. De baan is echter relatief kort en op sommige plaatsen ook erg smal. Het circuit kan eigenlijk niet langer worden gemaakt omdat het ligt ingeklemd tussen het plaatsje Zandvoort, de zee, een golfbaan en enkele natuurgebieden. De lay-out van het circuit zal daarom ook amper tot niet worden aangepast voor 2020. Maar wat wordt er dan wel allemaal gedaan om voor een veilige en spannende race te zorgen?

De eerste grote wijziging is op het rechte stuk, want daar zal de finish een stuk opschuiven richting de beroemde Tarzanbocht. Zo ontstaat er voldoende plek om de gehele startgrid voor de hoofdtribune kwijt te kunnen. Dat betekent ook dat er bij de start maar een hele korte tijd rechtuit gereden zal worden, voordat de auto’s zij aan zij de eerste bocht in gaan. Spektakel lijkt daar dus in elk geval al mee verzekerd.

De volgende aanpassing komen we tegen bij de Gerlachbocht (bocht 2 op ons kaartje). Daar wordt, met name vanwege de veiligheid, de uitloopzone aan de buitenkant van de bocht vergroot. Direct daarna volgt de Hugenholtzbocht (3), een langzame hairpin die te krap is voor de huidige F1-auto’s en daarom aan de binnenkant verbreed zal worden. Bijkomend voordeel daarvan is de hogere bochtensnelheid die de coureurs meenemen richting het Scheivlak (7). Tegen het eind van een rondje Zandvoort komen we bij de Hans Ernst bocht uit (11 en 12). Deze bochtencombinatie zal verbreed worden voor de eerste F1-race in 2020 zodat de auto’s meer ruimte hebben en minder hard op de rem hoeven.

Een van de twee DRS-zones op het circuit zal natuurlijk op het rechts stuk komen te liggen. Daarbij is het grootste probleem dat dit relatief kort is (ongeveer 600 meter) in vergelijking met veel andere circuits. Dat brengt ons vanzelf op de laatste grote wijziging van het circuit die op dit moment bekend is. De laatste bocht voor start-finish, de razendsnelle Arie Luyendijkbocht, zal namelijk een grotere verkanting krijgen. Daarmee neemt de middelpuntvliedende kracht (oftewel de kracht naar buiten) af en kan de achtervleugel al in de bocht openklappen, zonder dat de coureurs meteen het risico lopen uit de baan te vliegen. Zo zou voldoende mogelijkheid moeten ontstaan voor de coureurs om elkaar voor de Tarzanbocht in te halen.

Zandvoort tijdens de Grand Prix

Zandvoort is ook wanneer er geen autosport wordt bedreven op het nabijgelegen circuit een heel populaire toeristische trekpleister. Het is namelijk een van de bekendste en drukst bezochte badplaatsen van Nederland waar ook elk jaar veel Belgen en Duitsers hun vakantie doorbrengen. De helft van het aantal arbeidsplaatsen in Zandvoort bevindt zich dan ook in de toeristische sector. Bijvoorbeeld in een van de vele strandpaviljoens, die aan het begin van elk toeristenseizoen worden opgebouwd en dan aan het eind weer worden afgebroken.

De meeste toeristen die naar Zandvoort komen doen dat natuurlijk voor het strand en de zee, maar ook het duingebied rondom de badplaats is een populaire plek om te wandelen en te fietsen. Daarnaast vind je er een museum, het Zandvoorts Museum, waar je naast de geschiedenis van Zandvoort ook kunt genieten van mooie schilderijen en prenten. Ook zijn er regelmatig wisselende tentoonstellingen te bewonderen.

Bereikbaarheid van Zandvoort

De bereikbaarheid van Zandvoort is altijd al een knelpunt geweest. Omdat het circuit zo goed als tegen de Noordzeekust aan ligt geklemd zijn er slechts enkele toegangswegen naartoe, wat de aan- en afvoer van bezoekers bemoeilijkt.

De belangrijkste weg naar Zandvoort is de N200 die vanaf Haarlem naar de kust voert bij Bloemendaal aan Zee en dan zuidwaarts gaat. De weg loopt dan tussen het strand en het circuit door om in het centrum over te gaan in de N201 en zo weer terug te gaan richting Haarlem.

Wat de situatie aanzienlijk verbetert is dat Zandvoort ook een treinstation heeft waardoor vanaf station Haarlem de trein kan worden genomen tot in het centrum van de badplaats. Daarvandaan is het nog een korte wandeling naar de ingang van het circuit. De reizigerscapaciteit is helaas wel relatief beperkt omdat de spoorlijn stopt bij Zandvoort en treinen dus over hetzelfde traject weer terug moeten naar Haarlem om nieuwe reizigers op te pikken.

De NS is van plan om tijdens het Grand Prix weekend meer en extra lange treinen te laten rijden, waardoor er elke dag enkele tienduizenden bezoekers via het spoor heen en terug zouden moeten kunnen reizen. En alhoewel er geruchten waren over verplichte combinaties tussen tickets en duurzame reisopties is daar (zoals het nu lijkt) geen sprake van. Volgens Jan Lammers, sportief directeur van de Dutch GP, is iedereen vrij om naar het circuit te komen met een vervoermiddel naar keuze. Wel zal het reizen per trein, fiets of zelfs elektrische step worden aangemoedigd.

Copyright F1reis.nl 2019 | F1reis.nl is onderdeel van Dik.nl | Privacy statement