Formule 1 Grand Prix van Barcelona, Spanje 2017

F1_Circuit_de_Catalunya_-_Tribuna
1024px-Circuit_of_Catalunya
1024px-Circuit_de_Catalunya_Formula_One
F1_2011_Barcelona_test_-_Vettel_2

Grand Prix van Spanje: Het begin van iets moois voor Max.

Het Circuit de Catalunya is het circuit waar Max Verstappen in 2016 zijn eerste zege uit zijn carrière wist te behalen. Het circuit, gelegen nabij Barcelona, organiseert de Spaanse Grand Prix onafgebroken sinds 1991. Ondanks de nog niet zo hele grote historie van dit circuit, valt het niet meer weg te denken van de racekalender. Dit dankt het circuit mede aan de wintertests.

Van coureurs wordt uiteraard verwacht dat ze alle circuits kunnen dromen. Bij het circuit van Barcelona is dit helemaal het geval. In februari worden hier de traditionele wintertests gehouden. Coureurs kunnen dan voor het eerst buiten de simulator met de nieuwe auto aan de slag. Vaak wordt hier duidelijk hoe de teams er voorstaan. Voor dit circuit is gekozen, mede vanwege het gematigde klimaat in de winter. Ook de meeste testsessies, die tijdens het seizoen worden gehouden, vinden plaats op het Circuit de Catalunya.


F1 tickets, arrangementen & reizen

Tickets
Staanplaats weekend €117,- p.p.
Staanplaats zondag €89,10 p.p.
Tribune plaatsen vanaf €180,00 p.p.

Vliegreizen
3, 4 & 5 daagse vliegreizen inclusief verblijf in een 4 sterren halfpension
Vanaf €479,- per persoon

Busreis
5 daagse busreis inclusief verblijf 3 sterren halfpension
Vanaf €319,- per persoon

Camping
Campingplaatsen €49,50 per plaats

Bekijk prijzen » Meer info »

Hotels in Barcelona
Hotelovernachting voor 1, 2 of 3 nachten.

Bekijk hotels »

Alle vluchten naar Barcelona
Vergelijk de goedkoopste vluchten eenvoudig via Momondo.nl.

Bekijk vluchten »

Formule 1 in Barcelona: de geschiedenis

De Spaanse GP wordt al verreden sinds de jaren ’60, maar pas vanaf 1991 op het Circuit de Catalunya. De eerste twee edities op dit circuit, in 1991 en 1992, werden gewonnen door oud-wereldkampioen Nigel Mansell. Recordhouder is Michaël Schumacher. Hij wist hier zes keer te winnen, waarvan vier achter elkaar (2001-2004). Andere bekende oud-coureurs die hier een race wisten te winnen zijn: Alain Prost, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Häkkinen en Mark Webber.

Naast Max Verstappen zijn er nog zeven andere coureurs die op dit circuit een GP wisten te winnen. Dit zijn: Kimi Räikkonen, Fernando Alonso (beiden 2x), Felipe Massa, Jenson Button, Pastor Maldonado, Lewis Hamilton en Nico Rosberg (allen 1x). Vooral de overwinning van Pastor Maldonado in 2012 geldt als een sensatie. De Venezolaan kwalificeerde zich al verrassend als tweede, maar mocht vanaf pole starten nadat Hamilton uit de kwalificatie was geschrapt wegens het overtreden van de brandstof reglementen. Hierna wist Maldonado de Ferrari van Fernando Alonso de hele race, van 66 ronden, verrassend achter zich te laten. Achteraf bleek dat Alonso mede hierdoor drie punten tekort kwam op Sebastian Vettel op het wereldkampioenschap.

Een andere memorabele editie van de Spaanse GP was die van 2001. Tweevoudig wereldkampioen Mika Häkkinen leek in zijn McLaren op weg naar zijn vierde achtereenvolgende zege op dit circuit, totdat zijn Mercedes-motor het in de allerlaatste ronde begaf. Hierdoor wist Michaël Schumacher de GP tegen alle verwachtingen in toch nog op zijn naam te schrijven. Beroemd is de lift die ploeggenoot David Coulthard zijn maatje Häkkinen na de race gaf op de sidepod van zijn wagen.

Circuit de Barcelona-Catalunya

Het circuit staat bekend als een vrij snel circuit met twee lange rechte stukken en doordraaiende bochten gecombineerd met scherpe technische bochten. Drie keer heeft het circuit een kleine metamorfose ondergaan. Zo kent het circuit tegenwoordig twee lange rechte stukken. Die bij start/finish en die na bocht negen, de Campsa bocht. Dat laatste rechte stuk lag er tot 1995 niet. Na de Campsa bocht volgde nog een tweetal extra flauwe bochten. Na de dood van Ayrton Senna werd deze bocht als te gevaarlijk gezien, omdat coureurs met hoge snelheid uit de Campsa komen. Tijdens de Spaanse GP van 1994 werden hier twee bandenstapels gezet om een soort kunstmatige chicane te creëren. Hier kwam veel kritiek op, helemaal nadat de Fransman Bertrand Gachot zijn Pacific in deze banden boorde. Een jaar later werd de bocht helemaal verwijderd en ontstond het lange rechte stuk wat we tot vandaag de dag kennen.

De volgende verandering vond plaats in 2004. Toen werd de lange doordraaier La Caixa aan het einde van het rechte stuk na bocht negen veranderd in een scherpe bocht naar links om het circuit wat technischer te maken. De laatste verandering dateert uit 2007. Normaal gingen de coureurs na bocht 13 meteen vol gas richting het lange rechte stuk. Hier werd toen een chicane geplaatst. Ook om het circuit wat technischer te maken, want een chicane kende het circuit nog niet.

Inhalen is goed mogelijk op dit circuit. De favoriete plek voor de coureurs is aan het einde van het lange rechte stuk op start/finish vlak voor het ingaan van bocht één. Maar Max Verstappen bewees dit jaar dat je ook prima buitenom kan inhalen in de daaropvolgende bochtencombinaties. Andere plekken waar vaak ingehaald wordt is voor de bochten vier, vijf, en voor bocht tien aan het einde van het rechte stuk tussen Campsa en La Caixa.

Barcelona tijdens de Grand Prix

In de stad zelf zijn genoeg toeristische trekpleisters te vinden. Denk aan de Sagrada Familia, die anno 2016 nog steeds niet af is. De huizen van Gaudi of het mooie Parc Güell. Ook kun je op de Montjuïc een kijkje nemen en genieten van het uitzicht over de stad. Op deze berg, die zich middenin de stad bevindt, werd de Spaanse GP verreden voordat het circus verhuisde naar het Circuit de Catalunya. Hier bevindt zich ook het Olympisch Stadion van de Olympische Spelen van 1992, waar Ellen van Langen haar legendarische gouden 800 meter liep.

Verder bevinden zich in de haven allerlei lekkere restaurantjes en kun je lekker wandelen over Plaça de Catalunya en La Ramblas. Als je van voetbal houdt is een bezoekje aan Camp Nou, het stadion van FC Barcelona, natuurlijk ook een aanrader.

Bereikbaarheid van Barcelona

Het circuit ligt zo’n 35 kilometer buiten de stad. Barcelona is makkelijk te bereiken met het vliegveld vanaf meerdere Nederlandse luchthavens. Je vliegt dan op luchthaven El Prat de Llobregat. Deze luchthaven bevindt zich even buiten de stad. Vanaf hier is een goede aansluiting met het OV op de stad. Je kunt ook de auto pakken vanuit Nederland, maar dan ben je wel bijna een dag onderweg.

vrijdag 12 mei 2017 t/m zondag 14 mei 2017
Activiteit Dag Tijdstip
Training 1 Vrijdag 10:00u tot 11:30u
Training 2 Vrijdag 14:00u tot 15:30u
Training 3 Zaterdag 11:00u tot 12:00u
Kwalificatie Zaterdag 14:00u tot 15:00u
Race Zondag 14:00u tot 16:00u
Prijsuitreiking Zondag 16:30u tot 17:00u

Circuit Locatie

Circuit informatie
Rondelengte 4.655 km
Totale lengte 307.23 km
Aantal rondes 66
Aantal bochten 16
Pole position Rechts
Maximale snelheid 332 km/uur
Richting Met de klok mee
Tijdsverschil met NL Geen tijdsverschil
Capaciteit 140700
Ronderecord 1:21,670
Kimi Räikkönen (2008)

Copyright F1reis.nl 2017 | F1reis.nl is onderdeel van Dik.nl