Formule 1 Grand Prix van Baku, Azerbeidzjan 2017

b983a40ffc7c6fe221afa93a13245fa4
image2.img.640.medium
Baku_web
baku-f1-street-circuit_3484279
European Grand Prix

Grand Prix van Baku: Een reis van de middeleeuwen naar het nu.

Deze Grand Prix wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd in Baku, Azerbeidzjan. Het betreft een straatcircuit dat vergelijkbaar is met het circuit in Monaco. De route gaat langs de waterkant en andere prachtige plekjes van deze historische stad.

De Grand Prix van Baku is de jongste Grand Prix op de F1-kalender. In 2016 debuteerde deze Grand Prix op de racekalender. De combinatie van brede en zeer smalle stukken maakt het een bijzonder circuit wat maakt dat deze Grand Prix nog veel vaker verreden zal worden.

De race in Baku gaat niet door het leven als de Grand Prix van Azerbeidzjan, maar als de Grand Prix van Europa. In het verleden werd dit gedaan om meerdere races in één land in één seizoen mogelijk te maken. Circuits zoals Brands Hatch, Donington Park, Jerez en de Nürbürgring hebben deze naam eerder mogen gebruiken. Vaak gaat het hierbij ook om sponsorrechten.


F1 tickets, arrangementen & reizen

Tickets
Staanplaats €95,-
Tribune plaatsen vanaf €210,-

Vliegreizen
5 daagse vliegreis inclusief verblijf in een 4 sterren hotel
Vanaf 995,- per persoon

Bekijk prijzen » Meer info »

Hotels in Baku
Hotelovernachting voor 1, 2 of 3 nachten.

Bekijk hotels »

Formule 1 in Baku: de geschiedenis

Geschiedenis Baku
In 2013 maakte F1-baas Bernie Ecclestone bekend dat hij graag een race in Baku zou laten verrijden. De meesterontwerper Hermann Tillke begon met het ontwerpen van een stratencircuit in de hoofdstad van Azerbeidzjan. Nadat de GP van Korea afhaakte had de race eigenlijk al in 2015 verreden moeten worden, maar dit werd een jaar uitgesteld.

Nico Rosberg wist de eerste Grand Prix van Bakoe op zijn naam te schrijven. De Duitser startte van pole nadat zijn teamgenoot Lewis Hamilton in de laatste kwalificatiesessie in de vangrail was geëindigd. In de race gaf hij zijn leidende positie geen moment uit handen. Max Verstappen werd achtste, nadat hij als negende gestart was.

Overige geschiedenis
Wanneer we naar de geschiedenis van de Grand Prix van Europa kijken zien we dat Michaël Schumacher recordhouder is met zes overwinningen. Hij wist vijf keer te winnen op de Nürbürgring (1995, 2000, 2001, 2004, 2006) en één keer op Jerez (1994), het circuit waar hij in 1997 in de laatste race de wereldtitel verspeelde aan Jacques Villeneuve.

Van het huidige deelnemersveld wist Fernando Alonso het vaakst te winnen in ‘Europa’. In 2005 en 2007 was hij de beste op de Nürbürgring en in 2012 wist hij te winnen in Valencia.

Baku Street Circuit

Het circuit van Baku heet het Baku City Circuit. De baan loopt dwars door de stad. Zowel vlak langs de kust als meer richting het oude centrum. Het is een lang circuit, liefst zes kilometer in lengte. Er worden dan ook maar 51 ronden afgelegd. Alleen Spa is nog langer, daar worden maar 44 ronden verreden.

Het circuit kenmerkt zich door het lange rechte stuk op start/finish. Dit brede rechte stuk is 2,2 kilometer lang, daarmee is het het langste rechte stuk van alle Formule 1-circuits. In totaal telt de baan twintig bochten. Tot aan bocht zeven zijn het vooral rechte stukken met hier en daar een bocht, maar na bocht zeven veranderd dit. Dan gaan de coureurs een smal gedeelte in langs het oude kasteel van Baku. Hier past één F1-auto maar net doorheen. Hier volgen vijf smalle bochten waarna de coureurs weer een recht stuk opdraaien. Hierna neemt het circuit z’n brede vorm aan met onderweg nog wat bochten op weg naar het lange rechte stuk op start/finish. Het maakt dat de coureurs erg op hun hoede moeten zijn voor de wisselende aspecten van de baan. Eerst is het heel breed, daarna heel smal.

Baku tijdens de Grand Prix

Baku is de hoofdstad van Azerbeidzjan. De stad stamt uit de middeleeuwen en er valt dan ook veel oude architectuur te bewonderen. Hier komt het circuit ook nog eens langs. Dus ver hoef je er niet voor te reizen vanaf het circuit. Het circuit is eigenlijk je gids door de stad langs alle toeristische trekpleisters. Tegenwoordig is Azerbeidzjan ook erg aan het moderniseren. Hierdoor vind je vlakbij de oude middeleeuwse architectuur bijvoorbeeld ook enorme wolkenkrabbers. Dit geeft een bijzondere sfeer.

Doordat het circuit dwars door de stad loopt is er van het F1-circus veel te zien. Je kunt de Formule 1 er gewoon niet over het hoofd zien. Het leeft dan ook enorm in de stad. Horecagelegenheden spelen hier dan ook op in. Je kunt nergens gaan of staan tijdens een Formule 1-weekend in Baku of je komt wel iets tegen wat met de Grand Prix van doen heeft.

Azerbeidzjan is een moslimland, maar is vrij liberaal wat betreft de verkoop van alcohol. Je kunt het in elk restaurant/bar of supermarkt krijgen, het is er duurder dan in omringende landen, maar voor mensen uit het westen is de prijs nog altijd vrij normaal.

Bereikbaarheid van Baku

Op twintig kilometer ten noordoosten van Baku bevindt zich het Heydar Aliyev International Airport. Hier kun je makkelijk naartoe vliegen. Een auto huren wordt afgeraden. Het is immers erg druk in de stad en veel wegen zijn afgesloten vanwege het F1-circuit wat dwars door de stad loopt. Bovendien moet je als buitenlander in Azerbeidzjan een internationale verklaring hebben dat je rijbevoegd bent. Alleen je rijbewijs is dus niet genoeg. Bussen rijden er zat naar het vliegveld en zijn niet duur. Ook kun je makkelijk taxi’s pakken in Baku. In Baku wordt er gereden met paarsgekleurde London Cabs. In de volksmond in Baku ook wel aubergines genoemd. Deze zijn ook niet duur en brengen je makkelijk van A naar B.


Copyright F1reis.nl 2016 | F1reis.nl is onderdeel van Dik.nl