Reizen & Tickets Formule 1 Grand Prix van Spa Francorchamps, België 2023

vrijdag 28 juli 2023 t/m zondag 30 juli 2023

Arrangementen & Reizen GP Spa Francorchamps, België

blank

P1 Travel aanbod

14 arrangementen beschikbaar
v.a. €220
Hotel + Staanplaats ticket (General Admission) Spa Francorchamps, België v.a. €220
Hotel + Tribune ticket (Grandstand) Spa Francorchamps, België v.a. €220
Hotel + Hospitality pakket Spa Francorchamps, België v.a. €220
Bekijk alle deals op P1 Travel

Booking.com aanbod

v.a. €59
Overnachten nabij de Grand Prix Spa Francorchamps, België? Bekijk alle hotels op Booking.com v.a. €59
Bekijk alle deals op Booking.com

Losse Tickets GP Spa Francorchamps, België

blank

P1 Travel tickets

14 deals beschikbaar
v.a. €220
Staanplaats (General admission) Spa Francorchamps, België v.a. €220
Tribune (Grandstand) tickets voor de Spa Francorchamps, België v.a. €220
Hospitality pakket Spa Francorchamps, België v.a. €220
Bekijk alle deals op P1 Travel

Blijf op de hoogte

Als eerste op de hoogte gehouden worden zodra er nieuwe reizen, ticket prijzen of arrangementen naar Spa bekend zijn? Vul hieronder je e-mailadres in en we houden je op de hoogte.

Waarom bezoek je de Grand Prix van België?

  • Een van de mooiste circuits ter wereld.
  • Slechts enkele uren verwijderd van Nederland.
  • Tienduizenden Max Verstappen fans.

Wat is de beste manier om de Grand Prix van België te bezoeken?

Welke optie je ook kiest om deze Grand Prix te gaan bezoeken, hieronder vind je alle informatie die je nodig hebt om reis en verblijf tot een succes te maken.

Hoe kom je er? Eigen vervoer

Vanuit Nederland is het natuurlijk het handigste om met de auto naar Spa-Francorchamps af te reizen. De kortste route gaat vaak via Luik. Bij Luik draai je de E42 op die je rechtstreeks naar het circuit van Spa-Francorchamps brengt. Zodra je de tijdelijke verkeersborden zien doe je de routeplanner uit en volg je de route die op je parkeerkaart staat.

Hoe kun je parkeren?

Ga je met de auto tot naar het circuit? Dan moet je van tevoren een parkeerkaart kopen. Er zijn verschillende tickets te koop, afhankelijk van welke ingang van het circuit je wilt gebruiken. Volg de route naar de parkeerplaats die op je ticket staat zodra je de tijdelijke bewegwijzering tegenkomt. Maak je niet ongerust wanneer je lange tijd binnendoor wordt gestuurd, dit hoort erbij.

Je parkeert op weilanden rondom het circuit en dat kan voor uitdagingen zorgen wanneer er een flinke bui over is getrokken. Deze parkeerplaatsen worden door de lokale bevolking geregeld. Daardoor staan er gelukkig altijd sterke mannen paraat om in de modder vastgelopen auto’s weer op weg te helpen.

Hou er wel rekening mee dat het na afloop van de race uren kan duren om weer van het circuit weg te komen, ook bij goed weer. Aangezien de meeste bezoekers tegenwoordig vanuit het noorden komen is het een optie om zelf juist met een omweg de zuidelijke optie te kiezen. Dan parkeer je bijvoorbeeld bij Les Combes en vertrekt na de race (mits dat mogelijk is) ook in zuidelijke richting om rustigere wegen te vinden.

Trein via Maastricht en Luik

Met de trein gaan is ook een optie. Het handigst is dan om via Maastricht naar Luik af te reizen. Aangekomen op het moderne station Liege-Guillemins kun je hopen op een plekje in de trein naar Spa, maar deze verbinding is niet ideaal. Een beter alternatief is vaak om vanuit Luik de bus te pakken naar het circuit van Spa-Francorchamps. Helaas staan ook die bussen vaak lang vast, vooral na afloop van de wedstrijd, maar het bespaart je zelf wel veel gedoe en stress.

Busreis voor 1 of 2 dagen

Als alternatief voor eigen vervoer (of het openbaar vervoer) is een georganiseerde busreis ook een goede optie. Je wordt vlakbij de ingang van het circuit afgezet en weer opgepikt. Vaak kun je gedurende de dag desgewenst ook even in de bus komen rusten.

Een 1-daagse busreis is ideaal voor iedereen die weleens de Formule 1 wil gaan bekijken maar dat op een makkelijke en voordelige manier wil doen. Bij zo’n busreis vertrek je ’s morgens in alle vroegte. Afhankelijk van je opstapplaats kan dat bijvoorbeeld als om twee uur ’s nachts zijn. De bus doet vaak meerdere plaatsen aan en neemt dus niet de snelste route. Gelukkig is het gezellig in de bus met zoveel racefans om je heen, dus de tijd vliegt voorbij.

Daarnaast zijn er ook de meerdaagse busreizen beschikbaar. Daarbij verblijf je 1 of 2 nachten in een hotel in de omgeving. Dit is dus een eenvoudige maar nog altijd budgetvriendelijke manier om het gehele Formule 1 weekend van de partij te zijn.

De meeste busreizen zijn opgesplitst in de reis en het los bijbestellen van toegangskaartjes. Zo kun je dus helemaal zelf bepalen of je een voordelige ticket voor de General Admission zone wilt, of liever op een tribune plaats zou nemen. Zo hou je dus zelf in de hand hoeveel je busreis naar de Grand Prix van België gaat kosten.

Vervoer ter plaatse

Tijdens een Grand Prix weekend mag je rondom het circuit van Spa-Francorchamps regelmatig spreken van een verkeersinfarct. Dat is echter vooral op zaterdag na de kwalificatie en zondag na de race het geval. Op andere momenten kun je nog relatief eenvoudig van en naar het circuit rijden. Dat doe je wel het beste met je eigen auto en vooral wanneer je in de directe omgeving van Spa overnacht.

Waar verblijf je? Campings bij het circuit

Hou je van kamperen en is dat voor jou juist de beste manier om het hele weekend optimaal de unieke racesfeer op te snuiven? Dan is het goed om te weten dat er vlakbij het circuit twee campings zijn gesitueerd. Aan de kant van La Source bevindt zich de gele camping en vlakbij de ingang van Les Combes vind je de groene camping.

De actuele prijs van een kampeerplek van 40 vierkante meter is 60 euro voor zaterdag op zondag of 160 euro voor het hele weekend. Er mogen op die plek dan maximaal vijf personen verblijven. Barbecues zijn toegestaan.

De kleine afstand tot het circuit is bij deze campings wel het grootste voordeel. Je hoeft niet heen en weer te pendelen maar wandelt gewoon binnen vijf minuten van en naar het circuit. Comfort is echter wel ver te zoeken. De kampeerplekken hebben bijvoorbeeld geen aansluitingen voor elektriciteit en water. WC’s en douches bestaan daarnaast alleen uit tijdelijke faciliteiten.

Hotels nabij het circuit

Zoek je liever wat meer de rust op en heb je daar wel iets langere reistijden voor over? Reserveer dan ergens in de omgeving een hotel of een vakantiehuisje. De Ardennen zijn een populaire vakantiebestemming dus er is voldoende accommodatie beschikbaar. Je moet hiervoor al wel snel gaan kijken naar grotere plaatsjes in de omgeving, zoals Stavelot, Malmedy en Vielsalm. Vanuit die plekken ben je wel elke dag binnen een mum van tijd bij het circuit.

Nederlandse fans bij deze Grand Prix: is er een oranje tribune?

Het maakt bij de Grand Prix van België eigenlijk niets uit welke tribune je kiest, want overal zul je de Oranje kleur, Nederlandse vlaggen en Max Verstappen merchandising zien. Tienduizenden Nederlandse Verstappen fans trekken inmiddels elk jaar naar het circuit van Spa-Francorchamps om hun idool aan te moedigen. We raden je daarom aan om gewoon de tribuneplaats te kiezen die je het meest geschikt vindt om gewoon een kaartje voor General Admission te kopen, want een geweldige sfeer is sowieso gegarandeerd.


Circuit van Spa-Francorchamps: de beste tickets en tribunes

Alle tickets die je voor de Grand Prix van Spa-Francorchamps kunt kopen kunnen zowel voor het hele weekend als voor individuele dagen worden besteld. Er is wel een groot prijsverschil want voor de vrijdag kun je als volwassene al voor 40 euro klaar zijn, terwijl een ticket voor zondag al snel het viervoudige kost. Er zijn zowel tribunekaarten als General Admission tickets te koop. Om het prijsverschil en aantrekkelijkheid van de kaartjes aan te geven wordt er gewerkt met de benaming Brons, Zilver en Goud.

General admission (staanplaatsen)

Een van de leukste manieren om de Grand Prix van Spa-Francorchamps te bezoeken is om een algemeen toegangskaartje te kopen (dit is de optie Brons/Bronze). Dat biedt in de eerste plaats de mogelijkheid om grote delen van het circuit te verkennen. Dit is ook de meest voordelige optie die er is om deze Grand Prix te gaan bekijken.

Vanaf Eau-Rouge tot aan de Bus Stop Chicane kun je op grote delen van de baan komen en er gaan zitten waar je wilt. Aangezien er veel hoogteverschil in het circuit zit bestaan deze plaatsen vaak uit steile grastaluds. Het kan een uitdaging zijn om daar überhaupt goed op te blijven zitten, maar het betekent vaak wel een ideaal zicht op de baan.

Let wel op dat de beste plekken snel bezet zullen zijn dus al vroeg aan de poorten van het circuit kunnen staan is ideaal. Een uitstekende plaats om alle race-actie te bewonderen is wat ons betreft het talud langs Kemmel Straight. Het is helemaal ideaal om op de kleine piek te kunnen staan die zich op ongeveer een derde vanaf de zuidelijke Les Combes ingang bevindt. Je ziet de auto’s dan omhoog komen vanuit de Raidillon, maar kunt ook alle inhaalacties voor Les Combes goed zien.

Tribunes (zitplaatsen)

Tribunes zijn onderverdeeld in de categorieën Zilver en Goud. Gouden tribunes zijn onder andere de hoofdtribune en de beste tribunes rondom hairpin La Source en de snelle Eau-Rouge. Dat is sowieso het deel van het circuit waar de meeste tribunes staan. Gouden en Zilveren tribunes wisselen elkaar in deze sector af. Er zijn ook nog enkele Silver tribunes elders op het circuit gesitueerd. Er staat bijvoorbeeld nog eentje bij de hairpin Bruxelles en aan de buitenkant van de snelle Double Gauche.

De Eau-Rouge is een van de mooiste bochten ter wereld en het hele startveld daar na de start doorheen zien schieten is een ervaring op zich. Elke tribune die daar uitzicht op geeft is wat ons betreft een aanrader.

Elke tribuneplaats biedt in principe ook zicht op een televisiescherm zodat je het raceverloop ook op die manier kunt volgen. Wanneer je rondom La Source en de paddock zit heb je ook altijd eenvoudig toegang tot alle merchandise stands, evenals veel opties voor eten en drinken.


Prestaties Max Verstappen Grand Prix van België

Max Verstappen werd tot winnaar uitgeroepen van de Belgische Grand Prix van 2021. Deze race was bijzonder omdat hij vrijwel volledig verregende. De oorspronkelijke starttijd van 15:00 werd niet gehaald en meer dan drie uur later werd de race na drie ronden achter de safety car definitief beëindigd. Als pole sitter wist Verstappen zo dus een eenvoudige zege te behalen. Er werden slechts halve punten uitgedeeld. Dat gebeurt voor elke race die niet tot minimaal driekwart van de totale afstand verreden wordt.

In 2020 startte Max Verstappen als derde en wist hij ook tijdens de race die podiumpositie te veroveren. Ook in 2018 werd hij derde tijdens de race, ditmaal nadat hij als zevende aan de race was begonnen.


Geschiedenis van de Grand Prix van België

blank

Vraag aan coureurs wat hun meest favoriete circuit is en bijna allemaal zullen ze Spa-Francorchamps noemen. Sinds het begin van de Formule 1 in 1950 wordt er al gereden op Spa-Francorchamps. Een enkele keer week het F1-circus uit naar andere circuits, maar altijd kwam de koningsklasse van de autosport weer terug op dit legendarische circuit.

Het oude circuit van Spa-Francorchamps

Van de 62 Belgische Grands Prix zijn er slechts 12 niet op Spa verreden. De eerste race in 1950 werd gewonnen door vijfvoudig wereldkampioen Juan-Manuel Fangio. Oorspronkelijk was Spa een circuit van vijftien kilometer lang en bestond het uit openbare wegen. Voorheen reden de coureurs bij de huidige Les Combes bocht linksaf om met hoge snelheden langs de plaats Malmedy richting Stavelot te rijden. Daar ging het noordwaarts om bij Blanchimont het huidige circuit weer op te pakken.

Uitstapjes naar Nivelles en Zolder

In de jaren 70’ verhuisde de Formule 1 van Spa naar circuits als Nivelles en Zolder. Dit gebeurde omdat Spa als een onveilig circuit werd beschouwd. Op Spa bereikten de coureurs de allerhoogste snelheden van tegen de 240 km/u en daar waren de auto’s in de jaren ’70 nog niet op berekend.

Aanpassingen lay-out

Om de Formule 1 weer terug te halen naar Spa was meer nodig dan wat extra strobalen opstapelen en daarom werd er in 1979 een gehele herziening van de lay-out doorgevoerd. Die komt in grote lijnen overeen met de huidige vorm, met uitzondering van de Bus Stop Chicane. Die werd in 1981 toegevoegd als een links-rechts-rechts-links combinatie. Vanaf 2007 gaat het om de eenvoudigere rechts-links chicane.

Terug op Spa-Francorchamps

Sinds 1985 heeft Spa – behalve in 2003 en 2006 – ieder jaar een Formule 1 Grand Prix mogen organiseren. Het circuit was behoorlijk aangepast waardoor het weer aan de veiligheidseisen voldeed. Ayrton Senna schreef de eerste Grand Prix in 1985 op z’n naam. Hij zou de Belgische Grand Prix in totaal liefst vijf keer winnen.

Meeste overwinningen Grand Prix van België

Ondanks de zegereeks van Lewis Hamilton de laatste jaren is het hem nog niet gelukt om Michael Schumacher op het ultieme rijderscircuit van de troon te stoten. Schumacher behaalde op Spa-Francorchamps namelijk liefst zes overwinningen. Al in 1992 won hij hier zijn eerste wedstrijd en zijn laatste overwinning stamt uit 2002. Ayrton Senna wist deze Grand Prix tussen 1985 en 1991 vijf keer op zijn naam te schrijven. Viervoudig winnaars zijn Jim Clark, Kimi Räikkonen en Lewis Hamilton.

Opvallende momenten

Wat Spa zo bijzonder maakt is de rijke geschiedenis. Bijna ieder jaar gebeuren op Spa gekke dingen die je op andere circuits minder snel ziet. Denk aan opmerkelijke crashes, maar ook aan prachtige inhaalacties. De inhaalactie van Mika Häkkinen op Michaël Schumacher op het rechte stuk na Eau Rouge – waarbij Ricardo Zonta ook nog eens op spectaculaire wijze door beide coureurs op een rondje werd gezet – wordt door veel fans gezien als de mooiste inhaalactie in de Formule 1 ooit.

Grote startcrash

De meest legendarische Belgische Grand Prix is die van 1998. Zoals zo vaak regende het op Spa en na de eerste bocht ging het gigantisch mis. Maar liefst dertien auto’s crashten waarna de race een uur werd gestaakt. De meeste deelnemers konden dankzij een reservewagen meedoen aan de herstart.

Vervolgens crashte Mika Häkkinen in de eerste bocht waarna Michaël Schumacher de leiding overnam. Hij leek soeverein op de overwinning af te rijden totdat hij achterop David Coulthard reed, die hij op een ronde achterstand wilde zetten. Schumacher reed met drie wielen terug naar de pits waarna hij de pitbox van McLaren in woeste staat bestormde.

Uiteindelijk haalden acht auto’s de finish. Het werd een één-tweetje voor Jordan-coureurs Damon Hill en Ralf Schumacher.


Spa (en België) tijdens de Grand Prix

België zelf heeft een vrij grote Formule 1-geschiedenis. De meest succesvolle Belg aller tijden is Jacky Ickx. Hij heeft acht overwinningen weten te behalen en werd in 1970 vicewereldkampioen. Eind jaren 80’ bezorgde Thierry Boutsen de Belgen hun drie laatste overwinningen. Deze successen maken dat de Belgen anno 2016 nog altijd veel op hebben met de Formule 1.

De Ardennen

Nog altijd zijn de Ardennen een favoriete vakantiebestemming van veel Nederlanders. Velen van ons zijn wel bekend in deze regio en bezochten al eens plaatsjes in de buurt van Spa, zoals Malmedy, Vielsalm, Stavelot en ook Luik. Daar valt ook buiten een raceweekend veel te zien. Van natuurschoon tot de vele musea en historische stadskernen, je zult je hier altijd prima enkele dagen vermaken.

Spa-Francorchamps Circuit Museum (Stavelot)

Wanneer je enkele dagen in de buurt van het circuit verblijft kan een bezoekje aan het circuitmuseum ook een aanrader zijn. Dit museum vind je in de Abdij van Stavelot, op enkele kilometers afstand van het circuit en het plaatsje Spa zelf. Het is dus geen uitje om tijdens de zondag te ondernemen maar voor racefans wel het perfecte uitje op een andere dag. Je vindt er tal van historische raceauto’s, waaronder bekende Formule 1 wagens die ooit de Belgische Grand Prix reden.

Activiteit Dag Tijdstip (Lokaal)
Vrije Training 1 Vrijdag 11:30u tot 12:30u
Vrije Training 2 Vrijdag 15:00u tot 16:00u
Vrije Training 3 Zaterdag 12:00u tot 13:00u
Kwalificatie Zaterdag 15:00u tot 16:00u
Rijdersparade Zondag 13:20u tot 13:50u
Race Zondag 15:00u tot 17:00u

Circuit Locatie

Circuit informatie
Rondelengte 7.004 km
Totale lengte 301.172 km
Aantal rondes 43
Aantal bochten 19
Pole position Rechts
Maximale snelheid 324 km/uur
Richting Met de klok mee
Tijdsverschil met NL Geen tijdsverschil
Capaciteit 90000
Ronderecord 1:46,286
Valtteri Bottas (2018)
© F1Reis.nl.nl 2022 | Onderdeel van Dik.nl | Dik B.V. | KvK 74390708 | Tesselschadestraat 155, 8023 BL Zwolle | Privacy statement