Formule 1 Grand Prix van Austin, Verenigde Staten 2017

USGP
30290796840_8170635f59_b
10948913084_e21bc96883_b

Grand Prix van de Verenigde Staten: In de schaduw van NASCAR en de Indycar

De Amerikaanse Grand Prix is één van de klassiekers op de Formule 1-kalender, maar toch ook weer niet. De Grand Prix verdwijnt soms weer voor een paar jaar en keert dan weer terug op een heel ander circuit. Sinds 2012 wordt er gereden op het ‘Circuit of the Americas’ in Austin, Texas.

In de Verenigde Staten is de Formule 1 niet de grootste autosportklasse. Het ovalracen, zoals de IndyCar en NASCAR, zijn er veel populairder. Desondanks probeert de Formule 1 keer op keer om aan populariteit te winnen.


F1 tickets, arrangementen & reizen

Tickets
Verschillende tickets beschikbaar, zowel tribune als staanplaatsen in verschillende bochten.

Staanplaats weekend: € 170,- p.p.
Tribuneplaatsen v.a. € 295,- p.p.

Paddock arrangementen
Voor deze bestemming zijn verschillende paddock arrangementen beschikbaar v.a. € 4,145,- p.p.

Bekijk prijzen » Meer info »

Hotels in Austin, Texas
Hotelovernachting voor 1, 2 of 3 nachten.

Bekijk hotels »

Alle vluchten naar Austin, Texas
Vergelijk de goedkoopste vluchten eenvoudig via Momondo.nl.

Bekijk vluchten »

Formule 1 in Austin, Texas: de geschiedenis

Geschiedenis van de Grand Prix van de Verenigde Staten

Na Sebring en Riverside ging de Formule 1 in 1961 naar Watkins Glen, New York. Na het dodelijke ongeluk van François Cevert in 1973 begonnen de coureurs in opstand te komen tegen Watkins Glen. Het circuit zou te hobbelig zijn en de Amerikaanse fans werden gehekeld om hun lawaai en overmatige alcoholgebruik. Het was duidelijk dat deze generatie coureurs het niet lukte om de befaamde Amerikaanse raceklassen te evenaren qua populariteit.

Tussen 1989 en 1991 werden er drie GP’s verreden op het stratencircuit van Phoenix, Detroit, maar ook hier waren de coureurs niet over te spreken en zo verdween de Amerikaanse GP opnieuw. Om aan populariteit te winnen ging de Formule 1 in 2000 naar Indiana naar de Indianapolis Motor Speedway. Het hart van de Amerikaanse autosport waar jaarlijks de Indy 500 plaatsvindt. De tribunes zaten hier altijd vol en de Formule 1 wist wel degelijk aan populariteit te winnen, maar in 2005 werd al deze opgebouwde populariteit in één klap teniet gedaan. Michelin had problemen met de bandenspanning waardoor alle Formule 1-wagens met Michelin-banden na de opwarmronde naar binnen doken. Alleen Ferrari, Jordan en Minardi (met Christijan Albers) vingen de race aan, omdat zij gebruik maakten van Bridgestone banden. Het leverde de Formule 1 een enorm fluitconcert op en twee jaar later verdween de Formule 1 weer uit Amerika.

In 2012 keerde de Formule 1 terug. Dit keer in Austin, Texas. Lewis Hamilton geldt als een goed uithangbord voor de Formule 1 in Amerika aangezien hij er vaak komt en erg populair is. De race van 2015 zorgde voor veel spektakel voor ons Nederlanders toen Max Verstappen een tijdje derde kwam te liggen in zijn Toro Rosso. Uiteindelijk werd hij er nog vierde. Hamilton heeft drie keer gewonnen in Austin. Vettel deed dat één keer.

Circuit of the Americas

Ook dit circuit is een typisch ontwerp van Hermann Tillke. Bij start/finish gaat het circuit een helling op waarna een grote afdaling volgt in bocht twee. Qua hoogte lijkt het erg op Interlagos, Brazilië. Hier klimmen de coureurs na start/finish ook en dalen ze daarna af. Vanaf bocht drie tot negen volgt een golvend stuk met veel technische bochten achter elkaar. Dit valt een beetje te vergelijken met de esses van Suzuka en de lastige tweede sector van Sepang. Na bocht elf, een haarspeldbocht, draaien de coureurs een lang recht stuk op zoals we dat ook zien in China, Abu Dhabi en bijvoorbeeld Bakoe. Na dit rechte stuk volgt vanaf bocht twaalf een langzamer deel met veel scherpe bochten achter elkaar. Hiermee kent het circuit de klassieke drie elementen van Tillke. Golvende snelle bochten, een recht stuk, en een langzaam deel.

Het circuit kent een lengte van 5,5 kilometer en er worden in de race 56 ronden verreden. Het is samen met Singapore, Abu Dhabi en Interlagos de enige Grand Prix die linksom gereden wordt. Hierdoor krijgen de coureurs meer G-krachten te verduren aan de rechterkant van hun nek. Hier moeten de coureurs goed rekening mee houden.

Austin, Texas tijdens de Grand Prix

Austin is een stad in Texas met bijna 900.000 inwoners . De stad ligt in het midden tussen Dallas, Houston en San Antonio. Allemaal steden die je bij een langer verblijf in Austin aan kunt doen om de typische Texaanse cultuur te bewonderen. Rondom Austin vind je bovendien veel meren. Een lekker stukje zwemmen behoort dan ook tot de mogelijkheden.

Formule 1 is lang niet zo populair in Amerika als het in andere landen is door de IndyCar Series en de NASCAR. Naar de Formule 1 kwamen de afgelopen jaren meer dan 100.000 mensen, waarmee de GP één van de drukkere is qua bezoekers, maar de laatste jaren heeft de Formule 1 z’n eigen glazen (opnieuw) ingegooid in Amerika. Na het bandendebacle van 2005 heeft de Formule 1 in 2015 Mexico toegevoegd aan de F1-kalender. En laten nou veel bezoekers van de Amerikaanse Grand Prix Mexicanen zijn. Door de komst van een Mexicaanse Grand Prix in Mexico-stad geven veel Mexicanen nu de voorkeur aan die Grand Prix waardoor de bezoekersaantallen dalende zijn. Dit heeft er in geresulteerd dat de organisatie al vijf miljoen dollar van de begroting heeft moeten schrappen om dit festijn überhaupt door te kunnen laten gaan.

Of Formule 1 in Amerika echt leeft zoals in Europa en Azië? Zeker niet, maar Austin heeft bewezen dat de races die er gereden zijn vaak spannend en indrukwekkend zijn om naar te kijken.

Bereikbaarheid van Austin, Texas

Het Austin-Bergstrom International Airport ligt vijf kilometer ten zuidoosten van de stad nabij het circuit. Er rijden bussen en kleinere shuttlebussen vanaf het vliegveld naar de stad. Ook naar het circuit rijden deze shuttlebussen. Het huren van een auto is niet noodzakelijk als je in Austin blijft. Het OV is er goed genoeg. Wil je echter het landschap buiten Austin gaan bekijken dan is het huren van een auto wel een handige optie. Bovendien is het ook niet al te duur. Dit geldt ook voor taxi’s.

vrijdag 20 oktober 2017 t/m zondag 22 oktober 2017
Activiteit Dag Tijdstip
Training 1 Vrijdag 10:00u tot 11:30u
Training 2 Vrijdag 14:00u tot 15:30u
Training 3 Zaterdag 10:00u tot 11:00u
Kwalificatie Zaterdag 13:00u tot 14:00u
Race Zondag 14:00u tot 16:00u

Circuit Locatie

Circuit informatie
Rondelengte 5.513 km
Totale lengte 308.728 km
Aantal rondes 56
Aantal bochten 30
Pole position Rechts
Maximale snelheid 314 km/uur
Richting Met de klok mee
Tijdsverschil met NL -5 uur
Capaciteit 120000
Ronderecord 1:39.347
Sebastian Vettel (2012)
Copyright F1reis.nl 2017 | F1reis.nl is onderdeel van Dik.nl