Reizen & Tickets Formule 1 Grand Prix van Austin, Verenigde Staten 2023

vrijdag 20 oktober 2023 t/m zondag 22 oktober 2023

Arrangementen & Reizen GP Austin, Verenigde Staten

Booking.com aanbod

v.a. €59
Overnachten nabij de Grand Prix Austin, Verenigde Staten? Bekijk alle hotels op Booking.com v.a. €59
Bekijk alle deals op Booking.com

Losse Tickets GP Austin, Verenigde Staten

Blijf op de hoogte

Als eerste op de hoogte gehouden worden zodra er nieuwe reizen, ticket prijzen of arrangementen naar Austin, Texas bekend zijn? Vul hieronder je e-mailadres in en we houden je op de hoogte.

Waarom bezoek je de Grand Prix van de Verenigde Staten?

  • Amerikaanse racesfeer van dichtbij meemaken
  • Heel veel aanvullende evenementen en activiteiten
  • Goed georganiseerd, o.a. met voordelige shuttlebussen

Wat is de beste manier om de Grand Prix van Austin te bezoeken?

Het Circuit of the Americas ligt enkele kilometers ten zuidoosten van de stad Austin. Het is makkelijk per vliegtuig en het openbaar vervoer te bereiken, maar ook een auto huren of van shuttlebussen gebruik maken is geen enkel punt. Hieronder vertellen we je alles wat je moet weten over je reis en verblijf.

Hoe kom je er? Vliegen

bron: pixabay

Wanneer je besloten hebt om naar Austin af te gaan reizen is het vliegtuig de beste optie. Daarbij is het een prettige bijkomstigheid dat de luchthaven Austin-Bergstrom International Airport op nog geen vijf kilometer van het circuit ligt. Dit is ook nog eens aan de goede kant van de stad, zodat je even eenvoudig naar het centrum door kunt reizen als het nog geen tijd is voor de Grand Prix. Je moet rekening houden met 1 of 2 keer overstappen en een totale reisduur van tussen de 12 tot 20 uur.

Trein / Huurauto

Eenmaal ter plaatse is het geen enkel punt om een auto te huren zodat je jezelf makkelijk zelfstandig kunt verplaatsen tussen het vliegveld, het hotel, het circuit en eventueel andere locaties die je tijdens je verblijf wilt bekijken. Een taxi nemen hoeft ook niet al te prijzig te zijn. Maar ook het openbaar vervoer is een uitstekende optie zolang je van plan bent in de stedelijke regio van Austin te blijven. Het openbaar vervoer in Austin wordt verzorgd door Capital Metro en bestaat uit metro en buslijnen. Daarnaast rijden er tijdens raceweekends shuttlebussen tussen het circuit, het vliegveld en het centrum van de stad.

Waar verblijf je? Hotels nabij het circuit

Er is in Austin absoluut geen gebrek aan goede en ook voordelige hotels. Die bevinden zich bijvoorbeeld in de nabije omgeving van de luchthaven, maar ook meer richting het centrum van de stad of zelfs in hartje Austin een hotel boeken is een hele goede optie vanwege de korte afstanden. Je hoeft niet bang te zijn voor een verkeersinfarct zoals dat helaas bij veel Europese races gebeurt tijdens een Grand Prix weekend, dus kies vooral een hotel dat je prettig lijkt om te verblijven.

Zijn er arrangementen beschikbaar?

Zoals voor de meeste Formule 1 races die buiten Europa gehouden worden is een arrangement kiezen vaak een goede, makkelijke en ook relatief voordelige keus. Bij verschillende reisoperaroers zijn deze arrangementen te boeken. Daarbij gaat het om een retourtje per vliegtuig, de hotelovernachtingen en vrijwel altijd ook alle noodzakelijke transfers van en naar het circuit. Het is echter ook geen punt om je eigen arrangement samen te stellen door alle losse delen zelfstandig en afzonderlijk van elkaar te boeken.

Nederlandse fans bij deze Grand Prix

Max Verstappen is in de Verenigde Staten behoorlijk populair. Dus ook al zul je er minder Nederlandse fans zien dan bij Europese races, er zullen toch aardig wat shirtjes en caps van Verstappen en Red Bull om je heen te vinden zijn. Er is op het Circuit of the Americas echter geen oranjetribune waar de meeste Verstappen fans te vinden zullen zijn.


Circuit of the Americas: de beste tickets en tribunes

blank

Toegang tot de race kun je krijgen door het kopen van een kaartje op een tribune (met gereserveerde vaste plekken) of door een kaartje voor de staanplaatsen te kiezen. Het aantal vaste zitplaatsen is relatief beperkt, de meeste bezoekers kiezen voor een zogenaamd General Admission ticket aangezien de gemiddelde Amerikaanse sport- en racefan het ook erg leuk vindt om veel rond te lopen en van alle verschillende evenementen en activiteiten rondom de baan te genieten.

Tribunes (zitplaatsen)

Rondom het circuit zijn enkele permanente tribunes opgetuigd die op verschillende manieren zijn gebouwd. Deze tribunes bevinden zich op het start/finish gedeelte en in bochten 1, 4, 9, 12 en 15. Dit gaat niet altijd om tribunes zoals we die in Nederland kennen, want sommige zitplaatsen zijn zogenaamde bleachers. Dit zijn tribunes met bankjes zonder rugleuning waar je dus wel kunt zitten maar niet heel comfortabel onderuit kunt zakken. De hoofdtribunes is sowieso voorzien van volledige zitplaatsen met een rugleuning.

blank

Bron: Earl McGehee, Auteursrecht: ©2012 Earl J McGehee

General admission (staanplaatsen)

Met een General Admission ticket kun je voordelig de Grand Prix bijwonen en zelf bepalen op welk deel van het circuit je wilt zitten. Deze kaartjes bieden toegang tot diverse grastaluds langs het circuit die voor het publiek zijn opengesteld. Nadelen van die locaties kunnen zijn dat je verder af zit van bepaald entertainment dat je ook graag zou willen zien. Maar wanneer je als Nederlandse Formule 1 fan helemaal naar Austin afreist is de kans groot dat het je toch vooral om de autosport is bedoeld.

De beste plekken

blank

Bron: Copyright (c) Pedro Mendes, Creative Commons attribution CC-By

We hebben hier alvast enkele tips voor je van plekken op het Circuit of the Americas waar je optimaal van de auto’s kunt genieten:

  • Wanneer je een tribunekaart wilt kopen is de tribune aan de buitenkant van bocht 1 een erg goede keuze. Die heeft een wat voordeligere prijs dan de hoofdtribune maar je hebt een heel goed goed zicht op de baan en de pits. Je kunt de start zien en er wordt in de eerste bocht ook daarna veel ingehaald.
  • De tribune bij bocht 12 (aan het eind van het langste rechte stuk) is enorm populair omdat hier tijdens de race veel wordt ingehaald.
  • Voor General Admission toegang is de buitenkant van bocht 11 een fraaie plek. Dit is bij de langzaamste hairpin op het circuit waar coureurs optimaal moeten accelereren voor het langste rechte stuk van het circuit (waar ook de eerste van twee DRS zones ligt).
  • De snelle doordraaiers vanaf bocht 3 tot en met bocht 9 geven een geweldige snelheidssensatie voor General Admission bezoekers, maar je zit wel iets verder van de baan dan je wellicht zou wensen.

De goedkoopste plekken

De goedkoopste manier om de Grand Prix van de Verenigde Staten te bezoeken is zoals gebruikelijk een General Admission kaartje. Daarmee kun je zelf kiezen op welke van de beschikbare taluds je plaatsneemt. Deze plekken bieden over het algemeen een goed zicht op de baan maar inhaalacties vinden vooral plaats op delen van het circuit waarvoor je een tribunekaartje moet kopen.


Prestaties Max Verstappen Grand Prix van de Verenigde Staten

Max Verstappen heeft goede herinneringen aan de Grand Prix van de Verenigde Staten. In zijn kampioensjaar 2021 legde hij beslag op de pole position en wist hij in de laatste ronde van de race een aanstormende Lewis Hamilton achter zich te houden voor de overwinning. In zijn eerste Amerikaanse Grand Prix in 2016 viel Verstappen uit. In 2017 werd hij vierde nadat hij een tijdstraf had gekregen voor inhalen buiten de baan. In 2018 en 2019 werd hij respectievelijk tweede en derde.


Geschiedenis van de Amerikaanse Grand Prix

De Grand Prix van de Verenigde Staten staat at al sinds de jaren ’50 van de vorige eeuw met grote regelmaat op de Formule 1 kalender. Al wordt er in het land traditioneel veel geracet op ovaalbanen, ook autosport op permanente circuits en tijdelijke stratencircuits is er populair. Je vindt er dan ook enkele van de beste en mooiste circuits ter wereld, zoals Laguna Seca, Road Atlanta, Sebring, Road America en Mid-Ohio.

Watkins Glen

Het eerste Amerikaanse circuit dat een vaste plek in de Formule 1 kreeg was Watkins Glen. Daar werd van 1961 tot en met 1980 de Grand Prix van de Verenigde Staten verreden. Na het dodelijke ongeluk van François Cevert in 1973 begonnen de coureurs in opstand te komen tegen Watkins Glen. Het circuit zou te hobbelig zijn en de Amerikaanse fans werden gehekeld om hun lawaai en overmatige alcoholgebruik. Het was duidelijk dat deze generatie coureurs het niet lukte om de befaamde Amerikaanse raceklassen qua populariteit te evenaren.

Tijdelijke stratencircuits

Tijdelijke stratencircuits zijn in Amerika populair, zo werkt de Amerikaanse Indycar serie tegenwoordig aardig wat races af op dit type circuit. Dit leek voor de Formule 1 dus ook een mooie manier om opnieuw voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten. Van 1976 tot en met 1991 werden er races gehouden op stratencircuits in Long Beach, Phoenix, Las Vegas en Detroit. De hobbelige straten leenden zich echter zelden goed voor Formule 1 auto’s en een echte doorbraak bij de Amerikaanse fans bleef uit.

Indianapolis Motor Speedway

blank

In 2000 werd een nieuwe poging gedaan de harten van Amerikaanse racefans te veroveren met een race op de Indianapolis Motor Speedway. Dit is het kloppend hart van de Amerikaanse autosport, waar jaarlijks de inmiddels legendarische Indy 500 plaatsvindt. De tribunes waren goed gevuld en voor het eerst in lange tijd wist de Formule 1 aan populariteit te winnen. In 2005 werd al deze opgebouwde populariteit in één klap teniet gedaan. Michelin had problemen met de bandenspanning waardoor alle Formule 1-wagens met Michelin-banden na de opwarmronde de pits in gingen. Alleen Ferrari, Jordan en Minardi (met Christijan Albers) vingen de race aan, omdat zij gebruik maakten van Bridgestone banden. Het zorgde voor een woedende menigte op de tribunes en twee jaar later (2007) verdween de Formule 1 weer uit Amerika.

Circuit of the Americas

Vanaf 2012 verrijdt de Formule 1 weer een Amerikaanse Grand Prix, nu op het Circuit of the Americas (COTA) vlakbij Austin Texas. Normaal gesproken is Texas het domein van NASCAR en andere vormen van stockcar racing, waardoor menigeen zich afvroeg hoe de Formule uitgerekend hier een succes moest worden. Dat bleek enorm mee te vallen. Sterker nog, inmiddels is de Amerikaanse Grand Prix bij Austin een enorm succes en heeft Formule 1 meer fans in het land dan ooit tevoren.

Afgelast vanwege Covid-19

In 2020 kon de Formule 1 race op het Circuit of the Americas helaas niet doorgaan vanwege de Covid-19 pandemie maar vanaf 2021 staat de race weer op de kalender.

Meeste overwinningen Grand Prix van de Verenigde Staten

Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van de Verenigde Staten het vaakst op zijn naam geschreven, hij ging er inmiddels zes keer met de overwinning vandoor. Hamilton wordt met vijf overwinningen op de voet gevolgd door Michael Schumacher. Graham Hill en Jim Clark schreven de Amerikaanse Grand Prix drie keer op hun naam. Enkele coureurs met twee overwinningen zijn onder meer Jackie Stewart, James Hunt en Ayrton Senna.


Austin tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten

blank

Een groot deel van het succes van de Amerikaanse Grand Prix op Austin is dat de race wordt gecombineerd met allerlei evenementen en activiteiten. Er is een enorme keus aan foodtrucks en eettentjes met veel verschillende soorten drank om al dat lekkers mee weg te spoelen. Daarnaast is er entertainment die uiteenloopt van live muziek op een podium, een deejay, activiteiten voor kinderen, een tattooshop en zelfs steltlopers. Daarnaast zijn er allerlei stands met merchandise. Zelfs als je niet van racen houdt is er enorm veel te zien en te beleven.

De stad Austin

Austin is de hoofdstad van Texas en heeft ongeveer 1 miljoen inwoners. De stad staat als relatief vooruitstrevend te boek, in tegenstelling tot de veel conservatievere staat Texas zelf. De stad heeft geen wereldberoemde attracties waarvoor je speciaal naar Amerika af zou reizen, maar je kunt er wel gewoon een geweldig leuke vakantie hebben met bezienswaardigheden zoals het Austin Aquarium, het Texaanse Capitool en het natuurlijk verwarmde openbare zwembad Barton Springs.

Activiteit Dag Tijdstip (Lokaal)
Training 1 Vrijdag 11:30u tot 12:30u
Training 2 Vrijdag 15:00u tot 16:00u
Training 3 Zaterdag 13:00u tot 14:00u
Kwalificatie Zaterdag 16:00u tot 17:00u
Race Zondag 14:00u tot 16:00u

Circuit Locatie

Circuit informatie
Rondelengte 5.513 km
Totale lengte 308.728 km
Aantal rondes 56
Aantal bochten 20
Pole position Rechts
Maximale snelheid 325 km/uur
Richting Tegen de klok in
Tijdsverschil met NL -7 uur
Capaciteit 120000
Ronderecord 1:36,169
Charles Leclerc (2019)
© F1Reis.nl.nl 2022 | Onderdeel van Dik.nl | Dik B.V. | KvK 74390708 | Tesselschadestraat 155, 8023 BL Zwolle | Privacy statement