Formule 1 Grand Prix van São Paulo, Brazilië 2017

brazilian-f1-gp.jpg.6a531e5e93ca56720586fa1e66aa1a97
1997 Brazilian Grand Prix
image1.img.1024.medium

Grand Prix van Brazilië: De thuishaven van Ayrton Senna

Het Autodromo José Carlos Pace, beter bekend als Interlagos, is net als de GP’s van Canada, Oostenrijk en Japan in de jaren 70’ geïntroduceerd in de Formule 1. In tegenstelling tot die anderen is Brazilië nooit meer van de kalender verdwenen. Het is een unieke Grand Prix die altijd voor verrassingen zorgt.

Zoals zo vaak het geval is in Brazilië voerden ook hier Sao Paulo en Rio de Janeiro een grote strijd om wie de Grand Prix mocht organiseren. Rio snoepte de race in de jaren 80’ af van Sao Paulo. Door de successen van Ayrton Senna kwam de Grand Prix weer terug in zijn geboortestad, waar die GP nog altijd ieder jaar verreden wordt.

Vraag een prijs aan voor de São Paulo, Brazilië 2017

Vraag een prijs aan:


Formule 1 in São Paulo: de geschiedenis

De Grand Prix van Brazilië debuteerde in 1973 op de racekalender op Interlagos. De grote man in die jaren was Emerson Fittipaldi. De Braziliaan won de eerste twee officiële edities van de Braziliaanse Grand Prix. Toen de Braziliaanse coureur Carlos Pace in 1977 om het leven kwam bij een vliegtuigcrash, werd het circuit naar hem vernoemd.

In de jaren 80’ verhuisde de Grand Prix naar Rio de Janeiro, naar het Jacarepagua circuit. In die jaren wist Alain Prost liefst vijf keer te winnen. Desondanks wist Senna de wereldtitel te grijpen in 1988. Omdat Senna uit São Paulo kwam werd besloten om in 1990 terug te keren naar Interlagos, dat ondertussen een grote renovatie had ondergaan.

De meest spectaculaire Braziliaanse Grand Prix was die van 2003. Het regende gedurende de hele race. Michaël Schumacher viel voor de eerste keer in bijna twee jaar uit. Hij spinde van de baan in dezelfde bocht als Juan-Pablo Montoya en Jos Verstappen. De race werd uiteindelijk zeventien ronden voor het einde afgevlagd, nadat Mark Webber en Fernando Alonso bij het opdraaien van start/finish zwaar waren gecrasht. De baan lag bezaaid met brokstukken en Alonso moest zelfs worden afgevoerd naar het ziekenhuis. In eerste instantie won Kimi Räikkönen de race, maar later bleek dat Fisichella net voor het vallen van de rode vlag Räikkönen nog gepasseerd had. Een week later in San Marino wisselden Räikkönen en Fisichella van beker, waarmee de eerste overwinning van de Italiaan een feit was. Een jaar later werd de race van het voorjaar naar het najaar verplaatst zodat het regenseizoen ontlopen werd. Tegenwoordig zien we nog wel regenraces op Interlagos, maar een stuk minder vaak dan voorheen.

In 2007 werd Räikkönen wereldkampioen door zijn zege op Interlagos. Hij beëindigde het seizoen met 110 punten. Lewis Hamilton en Fernando Alonso bleven steken op 109. Dit wordt gezien als één van de spannendste ontknopingen ooit in de Formule 1.

De meest succevolle coureur op Interlagos is Michaël Schumacher met vier overwinningen (1994, 1995, 2000 en 2002). Van het huidige deelnemersveld zijn Nico Rosberg, Sebastian Vettel en Felipe Massa het meest succesvol met twee overwinningen. Kimi Räikkönen en Jenson Button hebben hier één overwinning op hun naam staan.

Circuit Autódromo José Carlos Pace Interlagos

Tot 1990 was het circuit bijna acht kilometer lang, liep het tweede rechte stuk veel verder door, en draaiden de coureurs na de huidige bocht zes nog een heel binnenterrein op. Deze werd eind jaren 70’ als te gevaarlijk beschouwd zoals veel circuits in die tijd veiliger werden gemaakt.

Sinds 1990 ziet het circuit er uit zoals het er nu nog steeds uitziet. Het circuit is nog maar 4,3 kilometer lang en is van 25 naar 16 bochten teruggegaan. Een race telt hier 71 ronden.

Het circuit bevat een snelle strook voor en op start/finish. Hier worden snelheden van dik 300 km/u bereikt. Hier wordt stevig geklommen waarna de coureurs door de ‘Senna S’ naar beneden gaan en via een lange bocht drie het tweede rechte stuk opdraaien. Her circuit blijft snel tot bocht acht. Hierna gaan de coureurs in het dal al slingerend door vijf langzame bochten heen. In de laatste van deze vijf, bocht twaalf, werd de titelstrijd van 2008 beslist. Hier haalde Lewis Hamilton Timo Glock nog in waardoor hij één punt voor Felipe Massa bleef. Hierna draaien de coureurs weer het rechte stuk op na start/finish.

São Paulo tijdens de Grand Prix

Het circuit van Interlagos ligt nabij een grote favela. Die vind je helaas veel in São Paulo, maar uiteraard zijn er ook veel mooie gebieden te vinden. In totaal wonen er zo’n veertien miljoen mensen. De Grand Prix heeft slechts een capaciteit van 60.000 toeschouwers. In Sao Paulo zijn ongeveer net zo veel hotelkamers te vinden en genoeg restaurants, genoeg plek dus om een gezellige tijd te beleven.

Dat de Formule 1 heeft geleefd in Brazilië en nog steeds doet blijkt wel door het feit dat Ayrton Senna nog altijd zo populair is. Na zijn overlijden op 1 mei 1994 werden meerdere dagen van nationale rouw afgekondigd. Zijn begrafenis werd door miljoenen mensen bekeken, en daarnaast is zijn graf nog altijd een bedevaartsoord. Zowel voor de Brazilianen zelf als voor de Formule 1 fans uit het buitenland.

De Brazilianen zijn sterk in hun voorkeur voor coureurs. Zo was Rubens Barrichello jarenlang zeer geliefd. Hij reed vaak aan de leiding in Brazilië, maar wist hem nooit te winnen. Drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet is daarentegen juist niet populair. Ondanks zijn successen zien veel mensen hem nog steeds als arrogant en zijn de Brazilianen nog altijd op de hand van Senna.

Bereikbaarheid van São Paulo

Luchthaven Gaurulhos is bereikbaar voor internationale vluchten. Deze luchthaven ligt op zo’n dertig kilometer ten oosten van de stad. Bussen zijn het goedkoopst, maar wel erg langzaam. Het huren van een auto wordt dan ook geadviseerd, zeker ook omdat de metrolijnen niet buiten het centrum komen en dus ook niet bij het circuit. Taxi’s zijn echter ook een prima oplossing. Wil je echter verder de stad uit is een eigen auto toch het handigst. Interlagos ligt tussen twee meren – lagos in het Portugees – deze zijn goed bereikbaar met de auto.

vrijdag 10 november 2017 t/m zondag 12 november 2017
Activiteit Dag Tijdstip
Training 1 N.N.B N.N.Bu tot N.N.Bu
Training 2 N.N.B N.N.Bu tot N.N.Bu
Training 3 N.N.B N.N.Bu tot N.N.Bu
Kwalificatie N.N.B N.N.Bu tot N.N.Bu
Race N.N.B N.N.Bu tot N.N.Bu
Prijsuitreiking N.N.B N.N.Bu tot N.N.Bu

Circuit Locatie

Circuit informatie
Rondelengte 4.304 km
Totale lengte 271.152 km
Aantal rondes 63
Aantal bochten 15
Pole position Rechts
Maximale snelheid 345 km/uur
Richting Tegen de klok in
Tijdsverschil met NL -5 uur
Capaciteit 60000
Ronderecord 1:16,788
Nigel Mansell (1991)
Copyright F1reis.nl 2016 | F1reis.nl is onderdeel van Dik.nl