Formule 1 Grand Prix van Marina Bay, Singapore 2018

1_singapore_f1_night_race_2012_city_skyline
640px-F1_Singapore_last_corner
10226632814_e7f310cc13_b

Grand Prix van Singapore: De eerste nachtrace

Tegenwoordig vinden er meerdere races per jaar in het donker plaats. Denk aan Bahrein, Singapore en Abu Dhabi (gedeeltelijk). Singapore debuteerde in 2008 op de racekalender en kreeg meteen de primeur voor de eerste Formule 1-race in het donker over het Marina Bay Street Circuit.

Vooral vanwege sponsorredenen is deze race in de avond. De race begint om 20:00 uur plaatselijke tijd. Voor de coureurs is het ook wel handig. Zij kunnen namelijk gewoon in hun Europese ritme blijven en hoeven zich niet aan te passen aan de andere tijdszone.

F1 Tickets, arrangementen & reizen

Er zijn nog geen prijzen bekend voor de Formule 1 Grand Prix van Marina Bay, Singapore 2018. Vul hieronder je e-mailadres in om als eerste op de hoogte gehouden te worden zodra er nieuwe reizen, ticket prijzen of arrangementen naar Singapore bekend zijn.

Vlucht & hotel

booking.com
booking.comOvernachten dichtbij het circuit? Boek je hotel via Booking.comBekijk hotels »
cheaptickets
cheapticketsVergelijk de goedkoopste vluchten via Cheaptickets.nlBekijk vluchten »


Formule 1 in Singapore: de geschiedenis

De eerste editie van deze Grand Prix was ook meteen de meest spectaculaire en controversiële. Felipe Massa ging aan de leiding, maar bij zijn eerste pitstop ging het helemaal mis. Felipe Massa reed bij zijn pitstop weg met de brandstofslang nog aan zijn auto. Massa verloor een ronde en werd uiteindelijk dertiende. Wat bleek achteraf. Ferrari gebruikte als één van de eerste teams een automatisch stoplicht systeem om de coureur duidelijk te maken wanneer hij weg kon rijden. Bij Massa ging dit licht al op groen nog voordat de brandstofslang uit de auto was. Achteraf gezien blijkt deze fout nog extra zuur te zijn, want aan het einde van het seizoen bleek Massa één schamel puntje te kort te komen voor de wereldtitel. Die ging dat jaar naar Lewis Hamilton.

Vlak hiervoor was Nelson Piquet jr., de teamgenoot van Fernando Alonso bij Renault, gecrasht. Hierdoor ontstond er een safety car situatie. Alonso had hiervoor net een pitstop gemaakt en kwam hierdoor vooraan te liggen. Hij zou deze leidende positie niet meer uit handen geven en wist de eerste Singaporese GP zo te winnen. Een jaar later klapte Piquet, vlak na zijn ontslag bij Renault, naar buiten met het verhaal dat teambaas Flavio Briatore hem had gedwongen om te crashen zodat Alonso kon winnen. Deze affaire is bekend geworden onder de naam ‘crashgate’. Alonso behield zijn overwinning na een onderzoek van de FIA, maar Flavio Briatore werd voor het leven geschorst door de FIA. Later ging Briatore hiertegen succesvol in beroep.

De meest succesvolle coureur in Singapore is Sebastian Vettel. Hij wist hier vier keer te winnen. Fernando Alonso en Lewis Hamilton gingen er in het verleden allebei twee keer met de winst vandoor.

Marina Bay Street Circuit

Het Marina Bay Street Circuit is een circuit wat dwars door Singapore loopt. Het gaat vooral door de haven van deze kleine staat. Het circuit is vijf kilometer lang en er worden 61 ronden verreden.

Het circuit kenmerkt zich door zijn vele bochten, liefst 23. Dit is zelfs meer dan het langste circuit van de racekalender heeft. Dat is Spa-Francorschamps. Dit bochtige maakt het voor auto’s die goed kunnen accelereren een fijn circuit. Met topsnelheid alleen red je het niet op dit circuit. Niet voor niets heeft het team van Mercedes het juist hier in Singapore een stuk lastiger dan op veel andere circuits.

In totaal heeft het circuit twee snelle stroken. Bij start/finish en na bocht vijf. Voor de rest zijn het maar korte rechte stukken gevolgd door meerdere bochten achter elkaar. Dat maakt het voor coureurs soms ook lastig. Ze hebben nooit echt de tijd om even uit te rusten.

Kimi Räikkönen zei ooit dat het een lastig en uitdagend circuit is, maar dat het nachtelijke aspect nauwelijks invloed heeft. Dit klopt ook wel, want om de vier meter hangen grote Philips led-lampen. Hierdoor is het voor de coureurs net alsof ze overdag rijden. In Bahrein en Abu Dhabi is dit echt anders. Hier zijn het vooral lantaarnpaalachtige constructies die het circuit verlichten. En dat is toch echt een stuk minder fel als hier in Singapore het geval is. Volgens Lewis Hamilton maken de vochtige en tropische omstandigheden deze Grand Prix echter wel een stuk zwaarder dan andere stratencircuits zoals Monaco.

Singapore tijdens de Grand Prix

Singapore is het kleinste land van Azië. Het land bestaat in totaal uit 63 eilandjes en is ongeveer net zo groot als de Nederlandse Noordoostpolder. In het begin wist eigenlijk niemand in Singapore wat Formule 1 precies inhield, maar de laatste jaren is daar zeker een verandering ingekomen. Ieder jaar neemt het bezoekersaantal toe en neemt de populariteit toe. Een oorzaak voor het kwakkelende begin in Singapore is dat in het buurland Maleisië ook al een Formule 1 Grand Prix wordt georganiseerd. Voor de Formule 1 zelf biedt Singapore natuurlijk veel mogelijkheden gezien de grote economische sector die het land heeft.

In Singapore kun je naast een bezoek aan de Grand Prix ook genoeg beleven in de stad. Van winkelen tot een stadswandeling langs alle prachtige gebouwen die de skyline vormen. Wat betreft hotels en restaurants hoef je je geen zorgen te maken. In de stad zijn er genoeg te vinden in veel verschillende prijsklassen.

Bereikbaarheid van Singapore

Het Changi Airport ligt op zo’n twintig kilometer ten oosten van de stad. Op dit vliegveld vind je zo’n 150 winkels en je kunt er zelfs een stukje vliegen op een vliegsimulator. Je hoeft je ook daar dus zeker niet te vervelen.

Via de MRT-treinen kun je vanaf het vliegveld zo naar de stad toe. Zo’n trein vertrekt elke twaalf minuten en binnen een half uur sta je in het centrum van de stad Singapore. Een auto huren is dus niet nodig en bovendien onhandig, want er rijden genoeg bussen, treinen en taxi’s door de stad. Een wandeling door de stad wordt ook zeker aangeraden.

vrijdag 14 september 2018 t/m
zondag 16 september 2018
Activiteit Dag Tijdstip (Lokaal)
Training 1 Vrijdag 18:00u tot 19:30u
Training 2 Vrijdag 21:30u tot 23:00u
Training 3 Zaterdag 18:00u tot 19:00u
Kwalificatie Zaterdag 21:00u tot 22:00u
Race Zondag 20:00u tot 22:00u
Prijsuitreiking Zondag 23:00u tot 23:30u

Circuit Locatie

Circuit informatie
Rondelengte 5.065 km
Totale lengte 308.965 km
Aantal rondes 61
Aantal bochten 23
Pole position Rechts
Maximale snelheid 296 km/uur
Richting Tegen de klok in
Tijdsverschil met NL +6 uur
Capaciteit 90000
Ronderecord 1:50,041
Daniel Ricciardo (2015)
Copyright F1reis.nl 2017 | F1reis.nl is onderdeel van Dik.nl