Reizen & Tickets Formule 1 Grand Prix van Monza, Italië 2023

vrijdag 1 september 2023 t/m zondag 3 september 2023

Arrangementen & Reizen GP Monza, Italië

Sportreizen.com aanbod

24 arrangementen beschikbaar
v.a. €1.469
Hotelovernachting & tickets (eigen vervoer) Monza, Italië v.a. €1.469
Vliegreis inc. hotel + tickets Monza, Italië v.a. €1.469
Bekijk alle deals op Sportreizen.com

Booking.com aanbod

v.a. €59
Overnachten nabij de Grand Prix Monza, Italië? Bekijk alle hotels op Booking.com v.a. €59
Bekijk alle deals op Booking.com

Losse Tickets GP Monza, Italië

Blijf op de hoogte

Als eerste op de hoogte gehouden worden zodra er nieuwe reizen, ticket prijzen of arrangementen naar Monza bekend zijn? Vul hieronder je e-mailadres in en we houden je op de hoogte.

Waarom bezoek je de Grand Prix van Italië?

  • Een van de meest historische circuits ter wereld.
  • De Tiffosi zorgen altijd voor een geweldige sfeer.
  • Combineren met een vakantie in Noord-Italië.

Wat is de beste manier om de Grand Prix van Italië te bezoeken?

blank

De beste manier om de Grand Prix van Monza te bezoeken is om eerst naar Milaan te reizen. Monza ligt namelijk slechts 10 kilometer ten noordoosten van deze wereldstad. Er is onder meer een goede treinverbinding tussen de twee steden.

Hoe kom je er? Vliegen naar Milaan

In Milaan bevinden zich twee vliegvelden: Linate en Malpensa. Ook kun je eventueel nog vliegen op het veertig kilometer verder gelegen Orio Al Serio Airport in Bergamo. Vanaf alle drie deze luchthavens rijden bussen en treinen naar het centrum van Milaan. Een rechtstreekse vlucht zal zelden langer zijn dan 2 uur. Voordelige vluchten met luchtvaartmaatschappijen als Easyjet zijn beschikbaar.

Met de auto naar Noord-Italië

Het is natuurlijk ook gewoon een optie om met je eigen auto naar het noorden van Italië te rijden. In dat geval volg je het voorbeeld van vele landgenoten die in deze regio hun vakantie doorbrengen. Dat is dus ook een uitstekend idee wanneer je voor deze optie kiest. Een Italiaanse vakantie combineren met een bezoek aan de Italiaanse Grand Prix is prima mogelijk, al helemaal doordat deze Grand Prix steevast aan het eind van de zomer gehouden wordt.

Vervoer ter plaatse

Om naar het circuit te gaan kun je vanuit Milaan de trein naar Monza pakken. Vanaf Milaan Centraal vertrekken meerdere keren per uur treinen naar het station van Monza. De reistijd bedraagt tussen de 10 en 15 minuten. Een enkeltje kost gemiddeld 8 euro. Vervolgens kun je tijdens het Grand Prix weekend een shuttlebus naar het circuit nemen.

Waar verblijf je? Hotels nabij het circuit

Monza ligt zo’n 10 kilometer buiten Milaan. In de regio vind je veel stadjes en er zijn dan ook genoeg hotels, bed & breakfasts en natuurlijk campings te vinden. Vanwege de korte reistijd en afstand tot Milaan is daar een hotel boeken ook een uitstekende optie. Milaan is het kloppende hart van Noord-Italie waar het hele jaar veel toeristen komen. Er is daardoor een overvloed aan hotels en andere accommodaties.

Camping Monza naast het circuit

Wanneer je graag vlakbij het circuit wilt verblijven kan de Monza Camping een goede optie zijn. Je kunt hier werkelijk pal naast de baan een tent huren of je eigen tentje meenemen en daar opzetten. Buiten de tijden dat er wordt geracet is dit opvallend rustig, aangezien zowel de camping als het circuit zich in een uitgestrekt park bevinden. Je doet er wel goed aan om zo vroeg mogelijk een plaatsje te reserveren.

Zijn er arrangementen beschikbaar?

Arrangementen naar de Grand Prix van Italië op Monza zijn veel voor handen. Doordat Italië een populaire vakantiebestemming is kunnen ook reguliere touroperators al snel een prima pakket samenstellen voor een goede prijs. Daarbij zijn vrijwel altijd hotel, entreetickets, retourvlucht en eventuele transfers bij de prijs inbegrepen. Je zult het vaakst aankomen en vertrekken op Milaan Linate en ook in deze stad in een hotel verblijven. Dit kan natuurlijk per arrangement verschillen, dus let altijd goed op wat je precies krijgt en hoe de reis er exact uit zal zien.

Nederlandse fans bij deze Grand Prix: is er een oranje tribune?

Er is geen Oranje tribune bij de Italiaanse Grand Prix maar dat maakt de hoeveelheid Nederlandse fans bij deze race de afgelopen jaren niet minder. In 2021 was op een bepaald moment maar liefst 30 procent van de verkochte kaarten in Nederlandse handen. Dit had ook te maken met de teruggeschroefde capaciteit vanwege Covid-19, waardoor de prijzen te hoog waren geworden voor veel Italiaanse racefans. Het laat echter ook zien dat Verstappen-fans bereid zijn om hun favoriete coureur ver van huis aan te gaan moedigen.


Circuit van Monza: de beste tickets en tribunes

blank

Monza is een waar paradijs voor de autosportliefhebber en er zijn veel manieren om hier van de Grand Prix te genieten. Welke opties heb je daarbij?

General admission (staanplaatsen)

Een General Admission kaartje is voor Monza aan te raden voor elke racefan die zich diep in het Italiaanse hart van de autosport onder wil dompelen. Het kaartje zelf is relatief voordelig te noemen en je krijgt er toegang mee tot een groot deel van het circuit. Je kunt aan de binnenkant van de Curva Grande en beide Lesmo bochten zitten en ook langs de eerste rechte stuk op weg naar de Variante Ascari. Los hiervan is er ook nog een zone beschikbaar aan de binnenkant van de Curva Parabolica.

De beste plaatsen zijn vaak al ingepikt door ervaren Tiffosi, die dikwijls bereid zijn ver te gaan om hun territorium af te bakenen. Velen brengen zelfs de nacht door op het stekje dat ze hebben veroverd. Als Nederlandse fan is het lastig opboksen tegen deze competitie. Helemaal als je elders overnacht en pas in de loop van de ochtend naar het circuit komt. Maar de goede sfeer en de grote vrijheid waarmee je jezelf over het circuit kunt bewegen maakt de General Admission optie toch heel leuk.

Tribunes (zitplaatsen)

De infrastructuur rondom Monza is behoorlijk oud en tribuneplaatsen boek je daarom vaak niet voor het geweldige comfort. Het gaat vrijwel altijd om betonnen en stalen constructies met zitplaatsen zonder rugleuning. Selecteer je zitplaats dus vooral op de prijs en op welk punt van het circuit je de actie gade kunt slaan. De tribunes langs de baan zijn veelal genummerd en het zijn er alles bij elkaar behoorlijk veel.

De meest prijzige plekken zijn op het recht stuk en bij de eerste chicane te vinden. De tribunes links en rechts van die chicane zijn namelijk een geweldige manier om alle spektakel tijdens de start en het verdere verloop van de race vrijwel mee te krijgen. Voordeligere opties zijn beschikbaar op de achterkant van het circuit, bijvoorbeeld op het lange rechte stuk richting de Parabolica.

Daarbij is het goed om te weten dat elke tribune gewoon goed zicht op de baan geeft. En dat niet alleen, je hebt ook altijd minimaal 1 groot televisiescherm tot je beschikking.


Prestaties Max Verstappen Grand Prix van Italië

Het is Max Verstappen nog niet gelukt om de Grand Prix van Italië op zijn naam te schrijven. Zijn beste resultaat was een tweede plaats in de sprintrace van 2021. In de Grand Prix de volgende dag kwam het tot een aanvaring met Lewis Hamilton waardoor beide coureurs uitvielen. Ook in 2020 moest Verstappen opgeven, toen met een kapotte Honda-motor. Daardoor is zijn beste resultaat tijdens een officiële Italiaanse Grand Prix de vijfde plaats in 2018.


Geschiedenis van de Grand Prix van Italië

blank

De Grand Prix van Italië heeft met uitzondering van 1 seizoen altijd plaatsgevonden op het circuit van Monza. Die ene keer werd het stokje overgenomen door Imola, waar dit jaar weer de Grand Prix van Emilia-Romagne wordt gehouden. Het circuit van Monza is tegenwoordig 5,7 kilometer lang en daarmee is het één van de langere circuits. Daardoor telt de race slechts 53 ronden.

Het circuit Autodromo Nazionale Monza

blank

Het Autodromo Nazionale Monza is gebouwd in de jaren 20’ van de vorige eeuw. Het circuit is in de loop der jaren behoorlijk aangepast. De eerste jaren reden de coureurs ongeveer op hetzelfde circuit als nu het geval is, maar nog wel zonder chicanes. De snelheden waren in die tijd daardoor enorm hoog.

In de loop der jaren is het circuit steeds een stukje veiliger gemaakt door chicanes toe te voegen. Dat begon met de snelle Variante Ascari in de derde sector van het circuit. In de jaren ’70 kwamen daar twee langzamere chicanes bij: de Variante della Roggia na de snelle Curva Grande en de Variante del Rettifilo aan het eind van het start/finish gedeelte.

Doordat het circuit nog altijd veel rechte stukken en slechts elf bochten bevat is het één van de snellere circuits. Dit ligt vooral de auto’s met veel pure motorvermogen goed.

Ovaalbaan

In 1955 werd de legendarische ovaalbaan geopend. Dit gedeelte van het circuit vormde een aparte lus die tot op de dag van vandaag aan het circuit grenst. De coureurs reden eerst een rondje op het normale circuit en draaiden daarna de kombaan op. Vanwege de hoge verkanting in de bochten waren de snelheden heel hoog en dit werd al snel te gevaarlijk. Na enkele dodelijke ongelukken werd besloten de ovaalbaan daarom niet meer te gebruiken.

Parabolica (Curva Alboreto)

Tegelijk met de bouw van de ovaalbaan werd de legendarische Parabolica geïntroduceerd. Dit is de laatste bocht voor het start/finish gedeelte. Voor deze bocht moeten de coureurs eerst hard remmen om daarna zo vroeg mogelijk op het gas te gaan. Om zoveel mogelijk snelheid mee te nemen het lange rechte stuk op scheren ze daarbij vaak rakelings langs de rand van de baan. Sinds 2021 is de naam Parabolica officieel komen te vervallen. De bocht heet nu Curva Alboreto, naar deze bekende Italiaanse coureur.

Meeste overwinningen Grand Prix van Italië

De succesvolle coureurs op het circuit van Monza zijn Michaël Schumacher en Lewis Hamilton met beiden vijf overwinningen. Schumacher won in 1996, 1998, 2000, 2003 en 2006. Hamilton kwam als winnaar over de streep in 2012, 2014, 2015, 2017 en 2018. Deze coureurs worden op de voet gevolgd door Nelson Piquet met vier zeges. De lijst met drievoudig winnaars is nog veel langer. hierop prijken de namen van onder andere Sebastian Vettel, Juan Manuel Fangio, Rubens Barrichello, Alain Prost en Stirling Moss.

Opvallende momenten

Een bijzondere Italiaanse Grand Prix was de editie van 2008. Sebastian Vettel verbaasde vriend en vijand door in een nat weekend in zijn Toro Ross de poleposition te pakken. Vervolgens wist hij ook nog de race te winnen. Hiermee werd Vettel de jongste racewinnaar in de historie tot Max Verstappen die prestatie bij de Spaanse Grand Prix van 2016 verbeterde.

Voor een andere opmerkelijke uitslag moeten we terug naar 1969. Toen finishten vier coureurs binnen slechts 0,19 seconden van elkaar. Jackie Stewart wist Jochen Rindt met 0,08 seconden van zich af te houden. Ze werden op zeer korte afstand gevolgd door Jean-Pierre Beltoise en Bruce McLaren voor een van de meest spectaculaire finishfoto’s uit de F1 historie.

Een andere gedenkwaardige editie van de Grand Prix van Italië is die van 2000. In de eerste ronde vond er een grote crash plaats voorin het veld bij de Lesmo-chicane. Hierdoor moesten zeven coureurs, onder wie David Coulthard en Rubens Barrichello, de strijd al snel staken. Michaël Schumacher won de race uiteindelijk na een spannend gevecht met Mika Häkkinen.


Monza tijdens de Grand Prix

blank

Doordat de Formule 1 al vanaf het allereerste moment jaarlijks naar Monza komt komt leeft de sport hier enorm. Maar niet alleen in deze regio, in het hele land zijn Italianen dol op autosport. De altijd fanatieke tifosi zijn ontzettend trots op de eigen ‘Scuderia’ Ferrari. Dit zie je duidelijk bij de podiumceremonie na afloop van de race. Het podium op Monza hangt half boven het rechte stuk. Hierdoor kunnen de fans, die na de race het rechte stuk op mogen lopen, nog dichter bij de coureurs komen.

Wereldstad Milaan

Milaan is voor velen de perfecte combinatie tussen klassiek en modern Italië. Je vindt er vele historische gebouwen om te bekijken, zoals de Kathedraal van Milaan en het Castello Sforzesco. De Galleria Vittorio Emanuele II is het oudste winkelcentrum van Italië en is geheel overdekt. Je kunt de stad prima per fiets verkennen om een kijkje te gaan nemen bij iets verder gelegen bezienswaardigheden, zoals de Bottenkapel van San Bernardino alle Osse, Da Vinci’s muurschildering van het Laatste Avondmaal en de beroemde kanalen van de wijk I Navigli.

Activiteit Dag Tijdstip (Lokaal)
Training 1 Vrijdag 12:00u tot 13:00u
Training 2 Vrijdag 15:00u tot 16:00u
Training 3 Zaterdag 12:00u tot 13:00u
Kwalificatie Zaterdag 15:00u tot 16:00u
Rijdersparade Zondag 13:30u tot 14:00u
Race Zondag 15:00u tot 17:00u

Circuit Locatie

Circuit informatie
Rondelengte 5.793 km
Totale lengte 307.029 km
Aantal rondes 53
Aantal bochten 11
Pole position Links
Maximale snelheid 337 km/uur
Richting Met de klok mee
Tijdsverschil met NL Geen tijdsverschil
Capaciteit 120000
Ronderecord 1:21,046
Rubens Barrichello (2004)
© F1Reis.nl.nl 2022 | Onderdeel van Dik.nl | Dik B.V. | KvK 74390708 | Tesselschadestraat 155, 8023 BL Zwolle | Privacy statement