Formule 1 Grand Prix van Monza, Italië 2018

M_Schumacher_Monza_2011
Fale_F1_Monza_2004_40
Fale_F1_Monza_2004_171

Grand Prix van Italië: Het thuis voor de Ferrari-tifosi

De Grand Prix van Italië is één van de pareltjes van de racekalender. Monza is bovendien één van de circuits waar al sinds het begin van de Formule 1 in 1950 gereden wordt. Wegens financiële problemen van de organisatie is de GP al meerdere keren bijna verdwenen, maar nog altijd behoort Monza tot de racekalender.

Monza heeft in allerlei gedaanten op de racekalender gestaan. Van het circuit zoals het nu tot zelfs een variant met een speciale oval erin. Altijd weer weet Monza zowel coureurs als fans te verrassen.


F1 Tickets, arrangementen & reizen

gptours
gptoursDiverse staanplaats en tribunetickets
- Prijzen N.N.B. laat hieronder je e-mailadres achter om als eerste op de hoogte te blijven.
v.a.
+ 5 daagse busreis
- 2 overnachtingen
- incl. reisbegeleiding
v.a. €379,00
4 daagse eigen vervoer reisv.a. €249,00
+ 3 daagse vliegreisv.a. €629,00
+ 4 daagse vliegreisv.a. €689,00
Bekijk alle prijzen op GPTOURS.nl »
TUI
TUI + + 4 daagse all-in vliegreis
- inclusief luxe hotel 3 nachten
- verzorging; Halfpension
- inclusief toegangskaarten voor het circuit
- huurauto inbegrepen
v.a. €599,00
+ + 5 daagse all-in vliegreis
- inclusief luxe hotel 4 nachten
- verzorging; Halfpension
- inclusief toegangskaarten voor het circuit
- huurauto inbegrepen
v.a. €711,00
Bekijk alle prijzen op TUI.nl »
booking.com
booking.comOvernachten dichtbij het circuit? Boek je hotel via Booking.comBekijk hotels »
cheaptickets
cheapticketsVergelijk de goedkoopste vluchten via Cheaptickets.nlBekijk vluchten »

Blijf op de hoogte

Als eerste op de hoogte gehouden worden zodra er nieuwe reizen, ticket prijzen of arrangementen naar Monza bekend zijn? Vul hieronder je e-mailadres in en we houden je op de hoogte.

Formule 1 in Monza: de geschiedenis

Slechts één keer week de Grand Prix van Italië uit naar een ander circuit. In 1980 mocht Imola de GP organiseren, maar verder heeft Monza de Grand Prix altijd mogen organiseren. Hiermee is Monza recordhouder met de meest georganiseerde Formule 1 Grand Prix’.

Monza ademt historie. Er hebben veel gedenkwaardige Grand Prix’ plaatsgevonden. Denk aan die van 1970. In de kwalificatie voor de race verongelukte de leider van het WK, de Oostenrijker Jochen Rindt, destijds had hij al zo’n voorsprong opgebouwd op de concurrentie dat hij later dat jaar postuum wereldkampioen werd. De WK-beker werd aan het einde van het seizoen uitgereikt aan de weduwe van Rindt. Een andere gedenkwaardige editie van de Grand Prix van Italië is die van 2000. In de eerste ronde vond er een grote crash plaats voorin het veld bij de Lesmo-chicane. Hierdoor moesten zeven coureurs, onder wie David Coulthard en Rubens Barrichello, de strijd al snel staken. Michaël Schumacher won de race uiteindelijk na een spannend gevecht met Mika Häkkinen.

De meest bijzondere Italiaanse Grand Prix is echter toch die van 2008. Sebastian Vettel verbaasde vriend en vijand door in een nat weekend, in zijn Toro Rosso, pole-position te pakken en de race vervolgens te winnen. Hij wist in de race de nummer twee, Heikki Kovalainen, twaalf seconden achter zich te houden. Hiermee werd Vettel de jongste racewinnaar in de historie tot Max Verstappen hem in de Spaanse Grand Prix van 2016 verbeterde.

De succesvolste coureur op het circuit van Monza is Michaël Schumacher met vijf overwinningen (1996, 1998, 2000, 2003 en 2006). Van het huidige veld zijn Sebastian Vettel en Lewis Hamilton het succesvolst met ieder drie overwinningen. Fernando Alonso wist de Italiaanse Grand Prix twee keer te winnen.

Circuit Autodromo Nazionale Monza

Het Autodromo Nazionale Monza is gebouwd in de jaren 20’ van de vorige eeuw, maar is in de loop der jaren behoorlijk aangepast. De eerste jaren reden de coureurs ongeveer op hetzelfde circuit als nu het geval is, maar nog wel zonder chicanes. In 1955 werd de legendarische kom-baan geopend. Dit is een oval die, tot op de dag van vandaag, aan het circuit grenst. De coureurs reden zo eerst bijna een volledig rondje op het normale circuit, en draaiden daarna de oval op voor een rondje, om vervolgens weer terug te keren op het gewone circuit. Na enkele dodelijke ongelukken werd besloten de oval in de ban te doen. De hoge snelheden werden als te gevaarlijk beschouwd. Tegelijk met het ontstaan van de oval ontstond de legendarische parabolica bocht voor het opdraaien van start/finish. Deze bocht moeten de coureurs vol gas nemen en daarna moeten ze helemaal tegen het grind eindigen om de maximale snelheid mee te kunnen nemen het rechte stuk op.

In 1973 ontstond de Lesmo-chicane in de derde sector van het circuit. Deze snelle links-rechts-linkscombinatie moest voor meer uitdaging zorgen, en met succes. Ook moest de chicane wat snelheid wegnemen. Midden jaren ’70 werd het circuit opnieuw vertraagd met de Variante della Roggia na de snelle Curva Grande en de Variante del Rettifilo-chicane na start finish. Tot 1999 liep de Rettifilo links-rechts-links. Vanaf 2000 loopt deze alleen nog rechts-links. Er zijn plannen om deze chicane in de toekomst te verwijderen en te verplaatsen naar de snelle Curva Grande.

Het circuit van Monza is tegenwoordig 5.7 kilometer lang, dit maakt het één van de langere circuits. Daardoor telt de race 53 ronden. Doordat het circuit nog altijd veel rechte stukken en slechts elf bochten bevat is het één van de snellere circuits. Dit ligt vooral de auto’s met veel pure motorvermogen goed.

Monza tijdens de Grand Prix

Monza ligt zo’n twintig kilometer buiten Milaan. In de regio vind je veel stadjes en er zijn dan ook genoeg hotels, bed & breakfasts en natuurlijk campings te vinden. Doordat de Formule 1 er al vanaf het allereerste moment komt leeft het ontzettend. Niet alleen in de regio, maar in heel Italië. Italianen zijn, ondanks dat Ferrari al sinds 2008 droog staat wat betreft wereldtitels, ontzettend trots op de eigen ‘Scuderia’. Dit zie je duidelijk bij de podiumceremonie na afloop van de race. Het podium op Monza hangt half boven het rechte stuk. Hierdoor kunnen de fans, die na de race het rechte stuk op mogen lopen, nog dichter bij de coureurs komen. De fans dansen en zingen dan op het circuit en er zijn altijd heel veel vlaggen van Ferrari en Italië te zien. Ze zijn ook erg fanatiek. Toen Sebastian Vettel in 2013 namens Red Bull zijn zoveelste Grand Prix op rij won werd hij zelfs uitgejouwd uit teleurstelling door de Italiaanse fans.

Bereikbaarheid van Monza

In Milaan bevinden zich twee vliegvelden: Linate en Malpensa. Ook kun je eventueel nog vliegen op het veertig kilometer verder gelegen Orio Al Serio airport in Bergamo. Vanaf alle drie de luchthavens rijden bussen en treinen naar het centrum van Milaan. Om naar het circuit te gaan kun je de trein naar Monza pakken en vervolgens in een shuttlebus naar het circuit stappen. Uiteraard kun je ook zelf een auto huren. Of met je eigen auto naar het noorden van Italië rijden.

vrijdag 31 augustus 2018 t/m
zondag 2 september 2018
Activiteit Dag Tijdstip (Lokaal)
Training 1 Vrijdag 10:00u tot 11:30u
Training 2 Vrijdag 14:00u tot 15:30u
Training 3 Zaterdag 11:00u tot 12:00u
Kwalificatie Zaterdag 14:00u tot 15:00u
Race Zondag 14:00u tot 16:00u
Prijsuitreiking Zondag 17:30u tot 18:00u

Circuit Locatie

Circuit informatie
Rondelengte 5.793 km
Totale lengte 307.029 km
Aantal rondes 53
Aantal bochten 11
Pole position Links
Maximale snelheid 337 km/uur
Richting Met de klok mee
Tijdsverschil met NL Geen tijdsverschil
Capaciteit 115000
Ronderecord 1:21,046
Rubens Barrichello (2004)
Copyright F1reis.nl 2017 | F1reis.nl is onderdeel van Dik.nl