Formule 1 Grand Prix van Monte Carlo, Monaco 2017

The_Montecarlo's_harbour_during_the_days_of_Formula_1_Monaco_GP_2013
monaco-1431969697-2370203
6a013485b2974b970c017ee8f53a71970d

Grand Prix van Monaco: Anders dan alle anderen.

De Grand Prix van Monaco staat al sinds het ontstaan van de Formule 1, in 1950, op de racekalender. Daarmee bevindt Monaco zich in een illuster rijtje samen met Silverstone, Spa-Francorchamps en Monza. Het is echter de GP van Monaco die al jaren bekend staat als de meest ‘magische’ Grand Prix.

De Britse racelegende Stirling Moss zei het een paar jaar terug al tegen de Wall Street Journal: ‘’Any driver who knows how to drive will tell you Monaco and the Nürburgring are the two that really matter overall.’’ Het racen dwars door de stad is voor veel coureurs iets unieks. De Formule 1 kent meer stratencircuits, maar geen één kan tippen aan Monaco. De smalle breedte van de baan en de roemruchte bochtencombinaties zorgen ieder jaar wel voor verrassingen. Bijna alle wereldkampioenen hebben er wel eens weten te winnen, maar ook in de muur gelegen.


F1 tickets, arrangementen & reizen

Tickets
Staanplaats zondag €90,-
Staanplaats zaterdag €55,-
Tribuneplaatsen vanaf €95,-

Terras VIP Tickets
Bekijk de grand prix vanaf een dakterras in Monaco
Vanaf €1.090,- per persoon

Yacht VIP Tickets
Bekijk de grand prix vanaf een yacht
Vanaf €679,- per persoon

Vliegreizen
1,2,3 & 4 daagse vliegreizen inclusief verblijf
Vanaf €395,- per persoon

Bekijk prijzen » Meer info »

Formule 1 in Monaco: de geschiedenis

Ayrton Senna in monacoDe coureur die de meeste successen heeft weten te behalen in Monaco is drievoudig wereldkampioen Ayrton Senna. Hij wist er in totaal zes keer te winnen, waarvan vijf keer achter elkaar (1989-1993). Hiermee heeft hij één overwinning meer dan wereldkampioenen Graham Hill en Michaël Schumacher. Van het huidige F1-veld wisten Nico Rosberg (3), Lewis Hamilton (2), Fernando Alonso (2), Sebastian Vettel (1), Jenson Button (1) en Kimi Räikkönen (1) de GP van Monaco te winnen.

De meest spectaculaire GP van Monaco was ongetwijfeld die van 1996. Deze editie werd in de regen verreden en gewonnen door de als veertiende gekwalificeerde Fransman Olivier Panis, rijdend voor Ligier. Binnen één ronde waren er al vijf coureurs uitgevallen, waaronder de van pole startende Michaël Schumacher en Jos Verstappen. Uiteindelijk wisten maar vier auto’s de finish te halen. Naast Panis stonden David Coulthard (McLaren) en Johnny Herbert (Sauber) op het podium. Het bleek achteraf de enige zege uit de carrière van Olivier Panis te zijn.

Circuit de Monaco

monaco circuit

de nouvelle chicane bochtHet circuit zag er lang een tikkeltje anders uit dan tegenwoordig. Zo was de Nouvelle Chicane (destijds de Chicane du Pont) bij het uitkomen van de tunnel ‘slechts’ een links-rechts combinatie en na ‘Tabac’ reden de coureurs rechtdoor om vervolgens met een haarspeldbocht start/finish weer op te draaien.

In de jaren ‘70 veranderde dit. Toen werd net voorbij ‘Tabac’ de zogenaamde ‘Zwembadchicane’ aangelegd om het zwembad van Monaco heen. Dit gedeelte van het circuit staat tegenwoordig bekend als het meest uitdagende deel van de baan voor de coureur. De coureurs gaan met ongeveer 180 km/u door ‘Tabac’ heen, vervolgens moeten de coureurs de auto zo dicht mogelijk langs de vangrail laten razen om daarna vol gas het eerste deel van ‘de Zwembadchicane’ door te komen. In het midden van de jaren ’80 werd de ‘Nouvelle Chicane’ in het leven geroepen. De links-rechts combinatie werd een links-rechts-links combinatie. Hierdoor moeten de coureurs nog verder afremmen. Dit heeft gezorgd voor een stukje veiligheid en een grotere mogelijkheid om in te halen.

Inhalen op Monaco blijft het lastigste van alle circuits. Pole-position is daarom extra belangrijk. Van de laatste tien Grand Prix’ van Monaco won de man van pole zeven keer. Op het circuit zijn twee echte mogelijkheden om in te halen. De eerste is in bocht één (Saint Devote). Wanneer een coureur zich goed positioneert kan hij zijn bolide aan de binnenkant van de bocht naast de auto zetten. Het tweede punt is de Nouvelle Chicane bij het uitkomen van de tunnel. Met een goede slipstream in de tunnel en laat remmen is het ook hier mogelijk om de auto naast de voorganger te zetten, maar voor het ingaan van de chicane moet de inhaalactie al volbracht zijn, want twee auto’s naast elkaar op het circuit van Monaco. Dat past eigenlijk nooit.

Er wordt ook nog wel eens geprobeerd om in te halen in de ‘Fairmont Hotel Chicane’, de langzaamste bocht van alle F1-circuits (circa 50 km/u). Ook in één van de laatste bochten, ‘La Rascasse’, wordt regelmatig geprobeerd om in te halen, maar hier is vaak te weinig ruimte voor.

Monaco tijdens de Grand Prix

Monaco staat bekend als een plek vol glitter & glamour. Veel Formule 1 coureurs, waaronder Lewis Hamilton en onze eigen Max Verstappen wonen er vanwege de lage belastingen en zeker tijdens de Grand Prix zijn er veel sterren uit de muziekbusiness en Hollywood te vinden. De hele haven ligt dan vol met de meest luxe jachten. Bezoekers hebben de mogelijkheid om een jacht huren. De prijzen hiervoor lopen al gauw in de tientallen duizenden euro’s.

Er zijn echter nog genoeg andere opties om deze Grand Prix te bezoeken. De entree voor Monaco staat bekend als ‘vrij goedkoop’ in vergelijking met andere Grand Prix’. De duurste dagkaart voor de zondag bedraagt 431 euro. Ter vergelijking, voor de GP van Brazilië ben je bijna 750 euro kwijt.

jachten tijdens de f1Maar het leven in Monaco zelf maakt een bezoekje wel behoorlijk prijzig. Hotels en restaurants weten wat voor publiek ze vaak over de vloer krijgen en dit zijn vaak de sterren met veel geld. Je krijgt daar echter wel een rijke en unieke ervaring voor terug. Want zoals de GP van Monaco is, is geen enkele GP.

Tijdens een GP-weekend zijn er genoeg dingen te beleven in Monaco. Er zijn veel artiesten in de stad die optredens verzorgen. Daarnaast kun je zelf op pad gaan naar het casino, het prinselijk paleis en de sfeervolle cafés die verspreid door de stad te vinden zijn.

Bereikbaarheid van Monaco

Monaco is vanuit Nederland per auto te bereiken via de Route du Soleil. Wanneer je bij Avignon komt draai je af richting Marseille om vervolgens via Cannes en Nice naar Monaco te rijden. Per vliegtuig kun je het beste vanaf Amsterdam vliegen op Nice en vandaar verder reizen per taxi of openbaar vervoer, maar je kunt natuurlijk ook zelf een auto huren.

Donderdag 25 Mei 2017 t/m zondag 28 mei 2017
Activiteit Dag Tijdstip
Training 1 Donderdag 10:00u tot 11:30u
Training 2 Donderdag 14:00u tot 15:30u
Training 3 Zaterdag 11:00u tot 12:00u
Kwalificatie Zaterdag 14:00u tot 15:00u
Race Zondag 14:00u tot 16:00u
Prijsuitreiking Zondag 17:30u tot 18:00u

Circuit Locatie

Circuit informatie
Rondelengte 3.337 km
Totale lengte 260.286 km
Aantal rondes 78
Aantal bochten 19
Pole position Rechts
Maximale snelheid 290 km/uur
Richting Met de klok mee
Tijdsverschil met NL Geen tijdsverschil
Capaciteit 120000
Ronderecord 1:18.063
Daniel Ricciardo (2015)

Copyright F1reis.nl 2016 | F1reis.nl is onderdeel van Dik.nl