Formule 1 Grand Prix van Shanghai, China 2018

Shanghai_formula1_1
Shanghai_F1_Circui_01
Starting_Grid_Chinese_GP_2008

Grand Prix van China: Veel historie in korte tijd.

De Grand Prix van China wordt pas sinds 2004 verreden, maar valt tegenwoordig niet meer weg te denken van de racekalender.

De Chinese GP, op het Shanghai International Circuit’ heeft al meerdere malen een grote rol gespeeld in de beslissing om het wereldkampioenschap in de Formule 1. Al in de jaren ’90 van de vorige eeuw werd er gesproken over een Grand Prix in China. Nadat het Zhuhai International Circuit door de FIA werd afgewezen besloten de Chinezen om een geheel nieuw circuit in Shanghai aan te leggen.


F1 Tickets, arrangementen & reizen

gptours
gptoursStaanplaats ticketsv.a. €71,00
Tribune ticketsv.a. €141,00
Golden Paddock Club V.I.P.v.a. €3.985,00
Bekijk alle prijzen op GPTOURS.nl »
booking.com
booking.comOvernachten dichtbij het circuit? Boek je hotel via Booking.comBekijk hotels »
cheaptickets
cheapticketsVergelijk de goedkoopste vluchten via Cheaptickets.nlBekijk vluchten »

Blijf op de hoogte

Als eerste op de hoogte gehouden worden zodra er nieuwe reizen, ticket prijzen of arrangementen naar Shanghai bekend zijn? Vul hieronder je e-mailadres in en we houden je op de hoogte.

Formule 1 in Shanghai: de geschiedenis

De eerste Chinese GP, verreden op 26 september 2004, werd gewonnen door Rubens Barrichello namens Ferrari. Ondanks dat de GP was dertien keer is verreden is het nu al een GP met veel historie en uitgegroeid tot vaste prik op de kalender.

In 2006 boekte Ferrari z’n tweede zege op dit circuit. Achteraf gezien bleek dit de allerlaatste overwinning van Michaël Schumacher te zijn. Door deze zege nam Schumacher de leiding in het wereldkampioenschap over en leek hij, na een sterke inhaalrace in het kampioenschap op Fernando Alonso, op weg naar zijn achtste wereldtitel. Een week later blies Schumacher zijn motor op in Japan en dus ging de wereldtitel alsnog naar Alonso.

De Chinese Grand Prix van 2007 was de een-na-laatste van het seizoen. Lewis Hamilton had een voorsprong van twaalf punten op Fernando Alonso en zeventien op Kimi Räikkönen. Hamilton reed aan de leiding en leek op weg om in zijn debuutjaar al wereldkampioen te worden. Totdat Hamilton in zijn McLaren in de regenachtige omstandigheden in de pitstraat het grind ingleed en vast kwam te staan. Räikkönen won de race en verkleinde de achterstand op Hamilton tot zeven punten. Later dat jaar werd Räikkönen tot ieders verrassing wereldkampioen, en dat allemaal door het pitsincident van Hamilton.

In 2009 boekte Red Bull Racing zijn allereerste overwinning op dit circuit. Sebastian Vettel eindigde als eerste voor teamgenoot Mark Webber en de latere wereldkampioen Jenson Button (Brawn). Na afloop werd in plaats van het Oostenrijkse volkslied voor Red Bull per ongeluk het Britse volkslied ingestart. Dit was tevens de eerste keer dat de Chinese Grand Prix in de eerste helft van het seizoen georganiseerd werd.

Lewis Hamilton is recordhouder met vier zeges op dit circuit (2008, 2011, 2014, 2015). Van het huidige F1-veld wisten nog enkele andere coureurs te winnen op dit circuit. Nico Rosberg en Fernando Alonso deden dit allebei twee keer. Ook Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel en Jenson Button wisten er met de hoofdprijs vandoor te gaan.

Shanghai International Circuit

Het Shanghai International Circuit is, zoals vele moderne F1-circuits, ontworpen door de Duitser Hermann Tillke. Het is een snel circuit gecombineerd met lastige technische stukken. Na het rechte stuk op start/finish, waar coureurs de 300 km/u aantikken, moet hard worden geremd voor een lange doordraaier naar rechts. Direct daarna volgt een scherpe bocht naar links. Na bocht zes, volgt een lastig gedeelte. Bocht zeven valt nog met een hoge snelheid doorheen te komen, maar bocht acht is weer zo’n vervelende lange doordraaier. Ieder stuurfoutje kan je hier zo van de ideale lijn doen afwijken en zie dan nog maar eens terug te komen op die lijn.

Na bocht twaalf volgt weer zo’n lange doordraaier. Een goede exit is hier van groot belang. Want hierna volgt één van de langste rechte stukken van de Formule 1 (zo’n 1,2 kilometer). Na dit rechte stuk moet van dik 350 km/u worden afgeremd naar 60 km/u voor de haarspeldbocht veertien. Om vervolgens via bocht vijftien en zestien weer start/finish op te draaien.

Shanghai tijdens de Grand Prix

Shanghai is met 23 miljoen inwoners de grootste stad van China. Groter dus dan de hoofdstad Beijing. De stad behoort tevens tot de drie grootste metropolen ter wereld. Met de opkomst van China als wereldeconomie kon een Formule 1-race niet uitblijven. De economische mogelijkheden voor een race zijn er dan ook eindeloos.

Maar onder het volk leeft het evenement de laatste jaren minder van bij de opening van het circuit in 2004. Dit komt mede door de economische crisis van 2008. In China zijn veel mensen nog steeds niet hersteld van deze klap. Hierdoor daalt het aantal bezoekers elk jaar nog. Dit betekent wel dat de kaarten voor de race een stuk goedkoper zijn geworden. Zo zit je voor 100 euro al op de hoofdtribune. Deze daling is ook te danken aan de dominantie van Mercedes. Waardoor sommige mensen F1-races steeds voorspelbaarder vinden geworden. Misschien dat Max Verstappen het tijd volgend jaar kan doen keren.

Doordat Shanghai zo groot is zijn er genoeg hotels te vinden in de stad. Ook het uitgaansleven is er erg groot te noemen. In de stad zijn veel horeca gelegenheden te vinden. Shanghai valt met recht de meest westerse stad van China te noemen door het economische hart wat er gevestigd is komen er veel buitenlanders.

Bereikbaarheid van Shanghai

China is vanuit Amsterdam het best te bereiken via vliegveld Pudong. Vanuit Nederland bedraagt de vliegtijd zo’n negen uur. In Shanghai is het zes uur later dan hier dus die uren moet je er op de heenweg bijtellen, maar kun je er op de terugweg weer afhalen. De luchthaven van Pudong ligt op zo’n 30 kilometer ten zuidoosten van de Shanghai. Vanaf hier is de stad makkelijk te bereiken via het openbaar vervoer.

Naar het circuit rijdt een rechtstreekse metroverbinding. Dit is metrolijn 11. Deze brengt je vanuit het hart van Shanghai naar het Shanghai International Circuit in het noordwesten van de stad. Hiermee is het circuit goed te bereiken. Deze metrolijn is er ook gekomen doordat er in de loop der jaren meerdere woonwijken rondom het circuit zijn verschenen.

Copyright F1reis.nl 2017 | F1reis.nl is onderdeel van Dik.nl