Formule 1 Grand Prix van Suzuka, Japan 2018

2012_Japan_GP_-_at_start
Suzuka_Circuit_11th_corner_Hairpin_2011

Grand Prix van Japan: Dolenthousiast dankzij Honda

Als er één Aziatisch land is waar de Formule 1 thuishoort dan is het Japan wel. Met Honda als grote fabrikant leeft Formule 1 behoorlijk in dit land. De successen van Honda met Williams en McLaren in de jaren 80’ hebben hun vruchten afgeworpen in het land van de rijzende zon.

De invloed van Honda op de Japanse autosport is tot op de dag van vandaag gigantisch. Veel Japanse autocoureurs hebben de kans gekregen om Formule 1 te rijden dankzij Honda. Het enthousiasme van de Japanners voor Formule 1 is ongeëvenaard in de rest van de wereld.


F1 Tickets, arrangementen & reizen

gptours
gptoursTribune ticketv.a. €77,00
Paddock Club Japan VIPv.a. €4.475,00
+ 6 Daagse vliegreis inc 5 sterren hotel, ontbijt & luchthaventransfersv.a. €1.945,00
Bekijk alle prijzen op GPTOURS.nl »
booking.com
booking.comOvernachten dichtbij het circuit? Boek je hotel via Booking.comBekijk hotels »
cheaptickets
cheapticketsVergelijk de goedkoopste vluchten via Cheaptickets.nlBekijk vluchten »

Blijf op de hoogte

Als eerste op de hoogte gehouden worden zodra er nieuwe reizen, ticket prijzen of arrangementen naar Suzuka bekend zijn? Vul hieronder je e-mailadres in en we houden je op de hoogte.

Formule 1 in Suzuka: de geschiedenis

In 1976 en 1977 reed de Formule 1 al twee keer in Japan. Dit was destijds op het circuit van Fuji. In 76’ vond er meteen de beslissing om het wereldkampioenschap plaats. Het beroemde gevecht van dat jaar tussen Niki Lauda en James Hunt kwam hier tot een eind. Lauda besloot om niet te rijden na de start. Na zijn zware crash op de Nürburgring van eerder dat jaar wilde hij niet meer alle risico nemen. Hunt werd na een klapband toch nog derde en won de titel met één punt verschil op Lauda. In 1977 werden bij een crash twee fans geraakt door brokstukken. Zij vonden hierbij de dood. Hierna bleef de Formule 1 jaren weg uit Japan.

In 1987 kwam de Formule 1 terug in Japan. Dit keer op Suzuka, het thuiscircuit van Honda. De Formule 1 had inmiddels veel aan populariteit gewonnen in Japan, nadat Honda in 1983 zijn entree in de Formule 1 had gemaakt als motorleverancier van o.a. Williams. Vanaf 1987 tot 1991 won Honda als motorleverancier alle wereldtitels. Eerst met Piquet bij Williams. Daarna met Senna en Prost bij McLaren.

Fuji keerde terug op de racekalender ten koste van Suzuka in 2007 en 2008. Fuji was het eigendom van Toyota, dat sinds 2002 een eigen Formule 1-team had. Hierna zouden Suzuka en Fuji de Grand Prix om het jaar organiseren. Maar sinds 2009 rijdt de Formule 1 weer vast op Suzuka, nadat Toyota de Formule 1 na 2009 verliet door de grote economische crisis.

Doordat de Japanse GP altijd aan het einde van het jaar verreden wordt zijn er veel beslissingen om de titel gevallen, liefst twaalf keer. In 1989 liet Senna Prost uitvallen waarna Senna gediskwalificeerd werd en Prost wereldkampioen. Een jaar later reed Senna opnieuw in op Prost waarna beide coureurs al in de eerste bocht uitvielen. Deze keer ging de titel echter toch naar Senna. Michaël Schumacher won twee van zijn zeven wereldtitels (2000 en 2003) op Suzuka.

De coureur met de meeste zeges op Suzuka is Michaël Schumacher. Hij won hier zes keer in (1995, 1997, 2000, 2001, 2002 en 2004). Van het huidige deelnemersveld is Sebastian Vettel het meest succesvol. Hij won hier vier keer. Ook Lewis Hamilton (2), Kimi Räikkönen, Fernando Alonso en Jenson Button (allen 1) wisten de overwinning te behalen op Suzuka.

Suzuka International Racing Course Circuit

Het circuit heeft de vorm van een acht. Dit betekent dat delen van het circuit elkaar kruisen. Na bocht veertien gaat het circuit via een brug over een ander deel van het circuit heen. Het circuit kenmerkt zich verder door veel afwisseling. Na bocht twee volgen de befaamde ‘esses’. Dit zijn vijf bochten achter elkaar die elkaar in een kronkelende S-vorm opvolgen. De bochten zijn echter niet scherp, waardoor de snelheid zeer hoog blijft. Dit maakt het een uitdagend en gevaarlijk stuk. Het was de laatste bocht van de esses waar Jules Bianchi in 2014 zijn fatale ongeluk had.

Nadat de coureurs onder de brug doorrijden voorbij bocht elf gaat de snelheid nog verder omhoog. Tot aan de Casio Triangle-chicane voor start/finish blijft deze hoog. Op start/finish wordt de snelheid vervolgens weer opgevoerd richting de eerste twee bochten en de esses.

Het circuit is met 5,8 kilometer vrij lang en er worden dan ook maar 53 ronden verreden.

Suzuka tijdens de Grand Prix

Als er één land Formule 1-gek is dan is dat Japan wel. Het enthousiasme van de Japanners is enorm. Denk hierbij aan het moment dat Takuma Sato in 2002 voor Jordan reed en vijfde werd op dit circuit, maar ook Japanse coureurs als Kazuki Nakajima en Sakon Yamamoto, die het in de Formule 1 niet heel ver hebben geschopt, konden rekenen op enorm veel steun van de Japanse aanhang. Dit maakt de Grand Prix van Japan ook zo’n mooie. De coureurs worden hier echt als halfgoden vereerd en dat is iets wat de sfeer zeer ten goede komt. Van alle Grand Prix’ zijn de coureurs hier het langste bezig met het uitdelen van handtekeningen.

Het handige aan Suzuka is dat je alles op het circuitpark vindt. Zo ligt naast het circuit een enorm attractiepark en zijn er veel hotels en recreatiemogelijkheden te vinden op het circuitpark zelf.

Bereikbaarheid van Suzuka

De dichtstbijzijnde luchthaven vind je in Nagoya, de vierde stad van het land, op zo’n vijftig kilometer afstand van het circuit. Daarnaast kun je ook vliegen op Tokio of Osaka. Er wordt aangeraden om de Kintetsu treinlijn te nemen naar Shiroko. Hiervandaan rijden shuttlebussen naar het circuit gedurende het raceweekend. Hou er wel rekening mee dat je echt op tijd moet zijn bij de trein, want de Japanse treinen rijden stipt op tijd. Ze staan bekend als de meest stipte ter wereld. Huur je een auto? Pak dan de Higashi Meihan-snelweg en je rijdt eenvoudig naar het circuit toe. Houdt er wel rekening mee dat ze in Japan links rijden.

Copyright F1reis.nl 2017 | F1reis.nl is onderdeel van Dik.nl