Formule 1 Grand Prix van Bahrein 2017

First_lap_2008_Bahrain
Bahrain_GP_Track_from_Royal_Tower

Grand Prix van Bahrein: Een Arabische parel.

In het begin van de 21e eeuw begon de expansie van de Formule 1. Waar voorheen vooral in Europa werd gereden met soms een stop in Azië en Noord- en Zuid-Amerika ging de Formule 1 vanaf 2004 ook naar andere gebieden, bijvoorbeeld naar Bahrein in het Midden-Oosten op het Bahrain International Circuit.

Meerdere landen in de regio van Bahrein wilden een Formule 1 Grand Prix organiseren. Zo zouden ook Egypte, Libanon en de Verenigde Arabische Emiraten in de race zijn voor een GP. Uiteindelijk kwamen Bahrein, en later ook de Verenigde Arabische Emiraten (Abu Dhabi) op de racekalender te staan.


F1 tickets, arrangementen & reizen

Tickets
Tribuneplaatsen vanaf €99,- p.p.

Reizen
5 Daagse vliegreis GP Bahrein, Sakhir 2017
Retrourvlucht inclusief verblijf 4 sterren hotel & ontbijt
2 persoons kamer €995,- p.p.
1 persoons kamer €1.245 p.p.

Bekijk prijzen » Meer info »

Formule 1 in Manama: de geschiedenis

Michaël Schumacher was de eerste die de Grand Prix van Bahrein op zijn naam schreef. In zijn laatste dominante jaar in 2004 won hij in totaal dertien van de achttien verreden GP’s. Recordhouder op dit circuit is Fernando Alonso. Hij wist de Bahreinse GP drie keer te winnen (2005, 2006 en 2010). Felipe Massa, Sebastian Vettel en Lewis Hamilton wisten de race allemaal twee keer te winnen. Jenson Button en Nico Rosberg wisten de race allebei één keer te winnen.

De GP van Bahrein is ieder jaar verreden, behalve in 2011. Dat jaar was het onrustig in het land vanwege de Arabische Lente, die dat jaar de regimes in Tunesië, Libië en Egypte heeft doen omvallen. Uit voorzorg werd de GP van Bahrein dat jaar geschrapt. Een jaar later kwam de Grand Prix weer terug op de racekalender. Inmiddels is de rust in Bahrein weer volledig wedergekeerd.

De meest spectaculaire Grand Prix van Bahrein was die van 2006. Michaël Schumacher startte vanaf pole-position. Maar tijdens een pitstop wist Fernando Alonso hem te passeren. Uiteindelijk reden de twee rivalen ronden lang vlak achter elkaar waarna Alonso met een voorsprong van slechts één seconde wist te winnen. Later dat jaar zou de Spanjaard ook zijn tweede wereldtitel pakken. De derde plaats in de GP van Bahrein van dat jaar ging naar Kimi Räikkönen. Dat was opmerkelijk te noemen, want de Fin moest de race achteraan beginnen na een crash in de eerste kwalificatiesessie.

In 2006 en 2010 was de GP van Bahrein de openingsrace van het seizoen. Dit had ook het geval moeten zijn in 2011.

Bahrain International Circuit

1459334631722

De Grand Prix van Bahrein wordt verreden op het Bahrain International Circuit. Een circuit van 5,4 kilometer in lengte. Er worden gedurende de race 57 ronden afgelegd. Het circuit ligt midden in de Sakhirwoestijn van Bahrein. de hoofdstad Manama ligt op zo’n 25 kilometer. Het circuit is ontworpen door de beroemde F1-architect Hermann Tillke.

Het circuit kent vier behoorlijk lange rechte stukken gecombineerd met lange rechte stukken. Het circuit vraagt dan ook veel van de remmen van de Formule 1-wagens. Vooral voor bocht één, vier en veertien moet er hard worden geremd wanneer de coureurs van een lang recht stuk komen. Het meest technische gedeelte volgt na bocht vier. Hier wacht de coureurs een lastige links-rechts-links combinatie gevolgd door een haarspeldbocht naar rechts (bocht acht). Na bocht tien volgt er weer een recht stuk waarna bocht elf, twaalf en dertien vrij snelle bochten zijn.

In 2010 werd er gereden op het Bahrain International Endurance Circuit. Dit is een uitgebreide versie van het normale circuit. Na bocht vier gingen de coureurs toen niet de lastige bochtencombinatie in op weg naar de haarspelbocht, maar namen de coureurs een omweg. Hierin zaten liefst negen extra bochten. Dit zorgde ervoor dat een ronde dat jaar gemiddeld zo’n 1 minuut 55 duurde. Zo’n 25 seconden langzamer dan op het normale circuit wordt gereden. In 2012 keerde de Formule 1 weer terug in Bahrein op de originele lay-out van het circuit zoals die nu ook nog wordt gebruikt.

Sinds 2014 wordt de Grand Prix van Bahrein in de avond verreden. In eerste instantie werd dit gedaan om het tienjarig bestaan van de GP te vieren. Hierna werd besloten om deze race voortaan zo te laten. Hiermee is het na Singapore en Abu Dhabi de derde Grand Prix die in het donker plaatsvindt.

Manama tijdens de Grand Prix

Bahrein staat vooral bekend als oliestaat. Dit klopt ook, want Bahrein was één van de eerste gebieden waar naar olie werd geboord in het Midden-Oosten. Dit heeft z’n vruchten afgeworpen voor de hoofdstad Manama. De wolkenkrabbers zijn hier stuk voor stuk uit de grond gerezen. Dit maakt Manama ook een levendige bruisende stad. Er is genoeg plek voor een leuke avond uit, maar het is een Islamitisch land dus het consumeren van alcohol kan lastig zijn.

Doordat er maar een miljoen mensen in Bahrein wonen valt het zeker op als er een Formule 1-race is. Veel toeristen overspoelen het land dan. Dit is vooral in Manama goed te beleven, omdat daar alle goede hotels en uitgaansgelegenheden te vinden zijn, ook wonen hier niet zoveel mensen, in de hele regio Manama namelijk zo’n 350.000.

Verder is het goed om te weten dat het in Bahrein overdag gemiddeld zo’n 35 graden wordt. Aangeraden wordt dan ook om tijdens de race een ticket voor de hoofdtribune te kopen zodat je in de schaduw zit en om vooral ’s ochtends en ’s avonds activiteiten te ondernemen. Je bent in ieder geval verzekerd van droog warm weer.

Bereikbaarheid van Manama

Bahrein is vanuit Nederland te bereiken vanaf Schiphol. Je vliegt dan op het Bahrain International Airport. Vanaf hier rijden er genoeg bussen naar Manama. Gedurende een F1-weekend rijden er ook nog shuttlebusjes naar het circuit. Deze rijden zowel vanuit Manama als vanaf het vliegveld. Dit maakt het circuit erg makkelijk te bereiken. Een ritje van Manama naar het circuit duurt ongeveer 40 minuten. Handig om te weten voor als je besluit zelf een auto te huren.


Copyright F1reis.nl 2016 | F1reis.nl is onderdeel van Dik.nl