Reizen & Tickets Formule 1 Grand Prix van Testdagen Barcelona 2024

vrijdag 4 oktober 2024 t/m vrijdag 4 oktober 2024 Onbevestigd

Arrangementen & Reizen GP Testdagen Barcelona

Booking.com aanbod

v.a. €59
Overnachten nabij de Grand Prix Testdagen Barcelona? Bekijk alle hotels op Booking.com v.a. €59
Bekijk alle deals op Booking.com

Losse Tickets GP Testdagen Barcelona

Blijf op de hoogte

Als eerste op de hoogte gehouden worden zodra er nieuwe reizen, ticket prijzen of arrangementen naar bekend zijn? Vul hieronder je e-mailadres in en we houden je op de hoogte.

Formule 1 testdagen in Barcelona

Aan het begin van een Formule 1 seizoen mogen de teams een van tevoren vastgesteld aantal dagen testen met hun nieuwe auto. Deze tests vinden sinds enkele jaren plaats op het circuit van Barcelona in Spanje, waar later in het jaar ook de Grand Prix van Spanje wordt verreden. Daarnaast wordt er in 2022 ook een wintertest op het circuit van Bahrein afgewerkt. In dit artikel lees je onder andere wat de testdagen precies zijn, wanneer er dit seizoen zal worden gereden en waarom het zo leuk is om zelf een keertje de testdagen te bezoeken.


Waarom moet je de testdagen in Barcelona een keer bezocht hebben?

Elk jaar weer reizen er van heinde en verre duizenden mensen af om de testdagen van de Formule 1 op het circuit van Barcelona te bezoeken. Waarom is dat zo leuk?

  • In de eerste plaats is het natuurlijk enorm leuk en interessant om de auto’s voor het nieuwe seizoen als een van de eersten in het echt te kunnen bewonderen.
  • Daarnaast is het bezoeken van de testdagen in tegenstelling tot een echte Grand Prix relatief goedkoop. Voor een lage ticketprijs kun je de hele dag langs het circuit zitten. Je kunt dan niet alleen op de normale algemene toegangszones komen maar ook op veel tribunes plaatsnemen.
  • Je krijgt allerlei dingen te zien die anders voor je verborgen blijven, zoals de uitgebreide metalen constructies die vaak op de auto’s worden geplaatst om drukverschillen en luchtverplaatsing te meten. Ook worden auto’s soms van allerlei gekleurde coatings voorzien om na en aantal rondes te kunnen zien wat daarmee is gebeurd. Tijdens een raceweekend is dat allemaal niet toegestaan.
  • Tot slot is het ook gewoon leuk om in Barcelona bij mooi weer wat langs het circuit te ontspannen en een voorproefje te nemen op het nieuwe Formule 1 seizoen.

Waar en wanneer zijn de Formule 1 testdagen?

De testdagen zijn de enige dagen buiten de normale raceweekends dat Formule 1 teams met hun auto’s het circuit op mogen. In 2022 zijn deze wintertests op twee verschillende circuits die zich allebei goed voor deze tests lenen:

Barcelona, Spanje (23 tot en met 25 februari)

Barcelona leent zich uitstekend voor de testdagen omdat het relatief dichtbij is voor de meeste teams en het er in februari steevast mooi weer is. Niet teveel regen, niet te koud maar ook nog zeker niet te warm. De gemiddelde maximum temperatuur in Barcelona ligt in deze periode rond de 15 graden Celsius. Dat relatief stabiele weer betekent dat er zelden sessies geannuleerd of voortijdig afgebroken hoeven te worden. Bovendien is Barcelona een afwisselend circuit met zowel snelle als langzame bochten en ook twee lange rechte stukken om de motor optimaal de sporen te geven.

Let op: dit jaar zijn bezoekers helaas niet toegestaan bij de testdagen op Barcelona vanwege de Covid-19 pandemie.

Hoeveel uur kan er worden getest?

Er zal elke dag vanaf 9.00 uur in de ochtend worden gereden tot 13.00 uur. Dan is er een pauze van een uur, waarna de motoren om 14.00 uur weer gestart worden en er tot 18.00 gereden mag worden. De baan is dus maar liefst 8 uur per dag geopend en er mogen zoveel rondjes worden afgelegd als de teams willen.

Worden de testdagen ook uitgezonden?

De testdagen op Barcelona zullen niet worden uitgezonden, maar die op Bahrein wel. Die kun je bijvoorbeeld bekijken met een abonnement op F1 TV Pro, want daarmee is elke sessie dat er auto’s op de baan zijn live te streamen.


Wat is het nut van de testdagen?

De F1 testdagen hebben een aantal verschillende doelen op het oog voor zowel de coureurs als de coureurs en andere technici. Welke zijn dat zoal?

De nieuwe auto meten met de andere teams

Ten eerste kan een team de nieuwe auto voor het aankomende seizoen meten met de rest van het veld. Want alhoewel de meeste rijders niet voluit zullen gaan geven de rondetijden een redelijke indicatie voor zowel de snelheid als de betrouwbaarheid van de auto.

Dat is vooral interessant voor de teams zelf, want uiteindelijk zegt de classificatie niet zoveel. De teams hoeven zich namelijk niet te houden aan de normale eisen die aan hun auto wordt gesteld tijdens een GP-weekend. Voor buitenstaanders (en de journalisten) is het vooral interessant om te zien welke teams de meeste rondjes kunnen rijden, omdat die de meeste data verzamelen en blijkbaar ook de minste problemen hebben met hun nieuwe wagen.

Nieuwe componenten testen

Daarnaast kunnen de sessies gebruikt worden om verschillende componenten van de auto te testen, zoals voorvleugels maar ook bepaalde motoronderdelen. Door de rondetijden met elkaar te vergelijken, en bijvoorbeeld ook met dat wat al in de computer en rijsimulator is gevonden, kan een beslissing gemaakt worden over de onderdelen waar het seizoen mee zal worden aangevangen. Kijk dus ook niet vreemd op als je ineens een Formule 1 auto de baan op ziet gaan met een hele wirwar aan meetinstrumenten erop. Die checken tijdens het draaien van snelle rondjes de luchtstroom over de auto en allerlei andere zaken (iets wat alleen tijdens de speciale testdagen is toegestaan).

Nieuwe banden testen

Een nieuw reglement betekent vaak ook nieuwe banden. De bandenleverancier (op dit moment Pirelli) heeft dan ook veel profijt van de testdagen omdat de technici kunnen meten hoe de nieuwe band presteert op het gebied van grip, temperatuur en slijtage. De teams kunnen op hun beurt weer beoordelen hoe de auto op de nieuwe banden reageert.

Weer in het raceritme komen

Voor de Formule 1 rijders zelf is het natuurlijk ook fijn om alvast – zonder de druk van een Grand Prix – aan de nieuwe auto te wennen. Vooral wanneer er ingrijpende regelwijzigingen zijn geweest kan dat gevolgen hebben voor hoe er met de auto gereden moet worden. Dankzij de testdagen kunnen de coureurs dan in relatieve ontspanning hun rijstijl daarop aanpassen.

Nieuwe F1 coureurs

Tot slot is het voor coureurs die nieuw zijn in de Formule 1 natuurlijk prettig om te wennen aan de grotere snelheid en hoe ze het beste om kunnen gaan met de meest geavanceerde auto waar ze tot dan toe waarschijnlijk in hebben gereden. Nieuwe coureurs, reserverijders en testcoureurs krijgen tijdens de testdagen dan ook vaak genoeg rondjes toebedeeld.


Steeds minder testdagen voor en tijdens het seizoen

Vroeger kon er zonder restricties worden getest en deed Ferrari dat zelfs het gehele jaar op zijn eigen testcircuit Fiorano. Maar omdat de kosten alleen maar toenamen en rijke teams een groot voordeel hadden ten opzichte van de andere teams is het testen steeds meer aan banden gelegd.

Er wordt inmiddels niet meer middenin het seizoen getest maar alleen vooraf. Zo is het totaal aantal testdagen sinds 2017 al met de helft verminderd. Dit is in de eerste plaats bedoeld om de competitie tussen de teams tijdens het seizoen te verbeteren. Maar naarmate de kalender van de Formule 1 langer en langer wordt vind de FIA het ook belangrijk om de druk op zowel rijders als andere medewerkers van de teams wat te verlichten.


Wat moet je verder nog weten over de F1 testdagen?

Verwacht niet meteen de hectiek op het circuit die je gewend bent van een normaal F1 weekend. De teams zetten namelijk over het algemeen maar 1 auto in per dag zodat alle monteurs en andere technici zich op die bolide kunnen richten. Af en toe zal er ook aan de auto’s gewerkt worden zodat er wat minder op de baan te zien zullen zijn.

Ook goed om te weten: bij sommige teams mag de ene rijder de hele dag aan de bak terwijl de andere een dag rust krijgt. Bij andere teams worden er weer verschillende coureurs voor de ochtend en de middag ingezet. Er is dus geen garantie dat je jouw favoriete coureur meteen in actie zult zien.

Tot slot hoef je niet te verwachten dat de coureurs continu voluit zullen gaan. Er vinden veel zogenaamde long runs plaats om belangrijke factoren zoals betrouwbaarheid, temperatuur en andere zaken te monitoren die tijdens een lange Grand Prix van belang zijn.

De snelste tijden zeggen daarom ook zeker niet alles, want bepaalde teams zullen wel weer aan sandbagging doen. Daarbij wordt de auto met een bepaalde handicap het circuit opgestuurd waarmee ze wel kunnen testen maar waardoor de tijden trager zijn. De teams spelen zo dus een beetje verstoppertje. Het is in de praktijk daardoor belangrijker dat er veel rondjes gedraaid kunnen worden.


De F1 wintertests in Spanje bezoeken

Wanneer je ook weleens bij de F1 testdagen wilt zijn is Barcelona veruit de beste optie. Die stad behoeft natuurlijk weinig introductie. Het is dan ook echt een aanrader om niet alleen naar het circuit te gaan maar ook de stad zelf te bezoeken, vooral als je dat nog nooit hebt gedaan. Behalve een van de bekendste en meest succesvolle voetbalclubs ter wereld herbergt de stad ook allemaal culturele en andere interessante en leuke toeristische trekpleisters. Bekijk voor meer informatie onze uitgebreide informatie over de Grand Prix van Spanje.

Bereikbaarheid

Barcelona en het circuit zelf zijn heel goed vanuit Nederland te bereiken. Net zoals voor de Grand Prix van Spanje worden er ook allerlei verschillende reizen georganiseerd naar de Formule 1 testdagen. Je hebt daarbij in grote lijnen de keuze uit een vliegreis of een busreis. Zowel hotels en tickets zijn al inbegrepen in zo’n pakket. En aangezien je ook met de meest voordelige kaartjes op veel meer plekken mag komen dan anders is zo’n arrangement eigenlijk altijd een prima keuze.

Verzorgde reis boeken

Boek je een geheel verzorgde reis naar de Formule 1 testdagen dan wordt alles voor je geregeld. Als je met het vliegtuig gaat dan land je op het vliegveld El Prat de Llobregat ten noorden van Barcelona zelf. Daar zijn veel aansluitingen met het openbaar vervoer om zowel middenin het centrum van Barcelona te komen als bij de toegangspoort van het circuit. Bij een busreis word je natuurlijk al bij het circuit en/of het hotel afgezet. En ook wanneer je een pakket inclusief vliegreis boekt zitten daar als het goed is ook alle transfers gewoon bij inbegrepen.

De stad Barcelona

Wil je tijdens je bezoek aan de testdagen op het circuit van Barcelona ook de stad zelf uitgebreid bezoeken? Hou daar dan bij het boeken van je F1 reis alvast rekening mee want niet elke reis laat daar veel ruimte voor. Een reis boeken op eigen initiatief is dan wellicht een idee, zodat je een vliegreis en de toegangstickets beter kunt combineren met een hotel in de stad. Ook kun je dan natuurlijk vooraf of achteraf dagen aan je verblijf plakken zodat je uitgebreid de tijd hebt om de stad te bekijken.

© F1Reis.nl.nl 2024 | Onderdeel van Dik B.V. | KvK 74390708 | Stationsplein 3, 8011 CW te Zwolle | Privacy & Cookies