Formule 1 Grand Prix van Grand Prix van Hanoi, Vietnam 2020

De nieuwste aanvulling op de Grand Prix kalender is het nieuwe straatcircuit van Hanoi, Vietnam. Nadat Maleisië vorig jaar van de kalender verdween, was er voor veel Aziatische F1 fans grote behoefte aan een nieuwe race in Azië. Deze nieuwe race beloofd een groot spektakel te worden met een nieuw hybrid straatcircuit. Vanaf 2020 staat deze race op de kalender, een exacte datum voor de race is nog niet bekend gemaakt. Het parcours is wel al bekend. Deze bestaat uit 2 lange stukken en 22 bochten. In onderstaande video wordt de race verder uitgelegd.

Grand Prix van Vietnam: nieuwe race in het Verre Oosten

Vanaf het Formule 1 seizoen 2020 prijkt er een nieuwe Grand Prix op de racekalender. Vanaf april van dat jaar wordt namelijk de Grote Prijs van Vietnam in Hanoi verreden. Op dit unieke circuit van 5,5 km lengte strijden de Formule 1 coureurs om de zege op een circuit dat deels permanent en deels een stratencircuit is. De vele scooters en tuktuks die daar normaal gesproken rondrijden worden gedurende 3 dagen vervangen door de snelste bolides op aarde.

F1 Tickets, arrangementen & reizen

Er zijn nog geen prijzen bekend voor de Formule 1 Grand Prix van Grand Prix van Hanoi, Vietnam 2020. Vul hieronder je e-mailadres in om als eerste op de hoogte gehouden te worden zodra er nieuwe reizen, ticket prijzen of arrangementen naar Hanoi bekend zijn.

Vlucht & hotel

booking.com
booking.comOvernachten dichtbij het circuit? Boek je hotel via Booking.comBekijk hotels »
tix.nl
tix.nlVergelijk de goedkoopste vluchten via Tix.nlBekijk vluchten »


Formule 1 in Hanoi: de geschiedenis

Voor velen kwam de aankondiging van een nieuwe Grand Prix in Vietnam als een verrassing, maar wie de Formule 1 van dichtbij volgt herinnert zich wellicht dat er ook al eerder sprake was van een wedstrijd in het land. De stad Ho Chi Minhstad had al in 2016 een plan klaar voor een Grand Prix in Vietnam, maar daar sprak de toenmalige baas van de Formule 1, Bernie Ecclestone, uiteindelijk persoonlijk zijn veto over uit. Hij vond dat Vietnam te weinig autosporthistorie had en dat Azië bovendien al voldoende wedstrijden bezat op de Formule 1 kalender. Wat ook niet hielp was de strenge gokwet in het land die het organiseren van sportwedstrijden bemoeilijkte.

In de tussentijd is er echter veel veranderd. Ten eerste heeft de Formule 1 met Liberty Media een nieuwe eigenaar gekregen die actief aan de slag wil om nieuwe markten aan te boren. Dat Vietnam geen historische band met autosport heeft spreekt daarbij dus juist in het voordeel van het land. Daarnaast verdween na 2017 de Grand Prix van Maleisië van de F1 kalender omdat die niet langer rendabel was. Daardoor kwam er dus ruimte bij voor een extra race in Azië. Tot slot werd ook nog eens de problematische Vietnamese gokwet versoepeld. De gesprekken over een wedstrijd in Vietnam kwamen daarmee in een stroomversnelling. Ditmaal niet voor een race in Ho Chi Minhstad, maar race door de hoofdstad Hanoi.

GP Hanoi

Het circuit van Hanoi is een semi-permanent stratencircuit met een lengte van 5.565 meter en een opvallende vorm. Het circuit maakt deels gebruik van de openbare weg maar er zal ook een deel van het circuit nieuw gebouwd worden. Op de afbeelding hieronder hebben we de lay-out van het nieuwe circuit voor je uitgetekend. Het grijze gedeelte maakt gebruik van de openbare weg en het groene deel wordt nieuw aangelegd.

Het circuit van Hanoi heeft een heel unieke vorm die her en der ook doet denken aan lang vervlogen tijden. Welke racefan moet bijvoorbeeld niet meteen aan de AVUS in Berlijn denken wanneer hij de lange rechts stukken aan weerszijden van bocht 5 tot en met 11 ziet, met elkaar verbonden via een hairpin? En het lange gebogen deel tussen bocht 9 en 11 doet bijvoorbeeld wel wat denken aan het rechte stuk van het beroemde Long Beach stratencircuit in Amerika, waar de Formule 1 van 1976 tot en met 1983 te gast was. Dat belooft dus al veel goeds.

Deze genoemde overeenkomsten berusten natuurlijk allemaal op toeval. De nieuwe delen van het circuit zijn echter wel met opzet vormgegeven naar beroemde bochten van over de hele wereld. Dat begint al bij de bochten 1 en 2 die het spiegelbeeld zijn van de eerste scherpe bocht op de huidige Nürburgring. Hierna volgt een lang en heel snel stuk van de openbare weg die met enkele langzame hairpins met elkaar worden verbonden.

Het nieuwe deel van het circuit wordt dan vervolgd met de bochten 12 tot en met 15. Deze korte knikken zijn geïnspireerd op de flauwe maar wel heel snelle bochten heuvelopwaarts in Monte Carlo die Beau Rivage worden genoemd. De zeer snelle bochtencombinatie genummerd 16 tot en met 21 die daar direct op volgt ontleent zijn inspiratie aan de snelle S-bochten van Suzuka. Voor de coureurs wordt dit ongetwijfeld een heel intensief en technisch gedeelte waar een goede wegligging essentieel is en een foutje snel is gemaakt.

Hanoi tijdens de Grand Prix

Vietnam heet voluit de Socialistische Republiek Vietnam. Dat de Formule 1 graag meer voet aan de grond wil krijgen in het land is niet zo gek, want er wonen maar liefst 96 miljoen mensen. De macht in het land ligt bij de enige politieke partij, de Communistische Partij van Vietnam. Die nam in 1976 de touwtjes in handen na de hereniging van Noord- en Zuid-Vietnam, die weer volgde op de beruchte Vietnamoorlog. Desondanks is het land niet geïsoleerd en neemt het ook steeds uitgebreider deel aan de internationale economie. Mede daardoor is Vietnam al sinds de start van de 21ste eeuw het land met de hardst groeiende economie uit de hele regio. De inwoners van Vietnam en dan met name in grote steden als Hanoi krijgen dus ook steeds meer te besteden, wat de regio ook heel interessant maakt voor de Formule 1.

Hanoi is de hoofdstad van Vietnam en telt ongeveer 6,5 miljoen inwoners. De stad ligt in het noorden en vindt zijn oorsprong volgens historici in ongeveer 3.000 v. Christus. De stad is beroemd om zijn vele prachtige gebouwen en tempels, waardoor het ook een populaire vakantiebestemming is. Hanoi was lange tijd een kolonie van Frankrijk, waardoor je ook nu nog veel Franse invloeden aan zult treffen in de stad. Die komen het sterkst naar voren in de koloniale Franse Wijk. Je vindt daar allerlei bijzondere bouwwerken in koloniale stijl, zoals het operahuis, diverse winkelcentra en musea. Hanoi is naast dat je er vanaf 2020 een F1 Grand Prix kunt bezoeken dus ook zeker een langer verblijf waard.

Bereikbaarheid van Hanoi

Hoe kom je het makkelijkst in Hanoi? Dat is natuurlijk met het vliegtuig. De bestemming is daarbij altijd Hanoi International Airport, maar je kunt wel op verschillende plekken in het vliegtuig stappen. Een rechtstreekse vlucht zul je daarbij echter niet vinden, vaak moet je 1 keer overstappen. Ook vanaf Düsseldorf en Brussel kun je op die manier naar Hanoi. Hoe sneller je een ticket boekt, hoe voordeliger dat natuurlijk is.


Copyright F1reis.nl 2018 | F1reis.nl is onderdeel van Dik.nl | Privacy statement