Reizen & Tickets Formule 1 Grand Prix van Kyalami, Zuid-Afrika 2023

dinsdag 27 september 2022 t/m dinsdag 27 september 2022 Onbevestigd

Arrangementen & Reizen GP Kyalami, Zuid-Afrika

Booking.com aanbod

v.a. €59
Overnachten nabij de Grand Prix Kyalami, Zuid-Afrika? Bekijk alle hotels op Booking.com v.a. €59
Bekijk alle deals op Booking.com

Losse Tickets GP Kyalami, Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte

Als eerste op de hoogte gehouden worden zodra er nieuwe reizen, ticket prijzen of arrangementen naar Midrand bekend zijn? Vul hieronder je e-mailadres in en we houden je op de hoogte.

Waarom bezoek je de Grand Prix van Zuid-Afrika?

  • Historisch racecircuit op bijzondere locatie.
  • Altijd goed zicht op een groot deel van de baan.
  • Zuid-Afrika is een prachtig land.

Wat is de beste manier om de Grand Prix van Zuid-Afrika te bezoeken?

Hoe kun je het beste de Grand Prix van Zuid-Afrika bezoeken, waar verblijf je en hoe kun je jezelf het beste ter plekke verplaatsen? Je leest er hier alles over.

Hoe kom je er? Vliegen

De enige manier om naar Zuid-Afrika te reizen is door met het vliegtuig te gaan. Deze reis neemt ongeveer 11 uur in beslag wanneer je via KLM voor een rechtstreekse vlucht kiest. Je komt aan op Johannesburg Tambo, de drukste luchthaven van Zuid-Afrika. Dit vliegveld bevindt zich even ten oosten van Johannesburg. Het is relatief eenvoudig om noordwestelijk te reizen richting Midrand, waar het circuit dicht bij in de buurt ligt.

Vervoer ter plaatse: huurauto of taxi

Wanneer je kiest voor het huren van een auto is het wel goed om er rekening mee te houden dat men in Zuid-Afrika links rijdt. Taxi’s zijn een beter idee wanneer je dat niet ziet zitten. Sowieso is dat in de avonduren de beste en veiligste optie. Zorg er wel voor dat je van tevoren afspreekt wat de rit zal kosten, of dat de meter aan wordt gezet. Anders kun je nog behoorlijk op kosten worden gejaagd.

Waar verblijf je? Hotels nabij het circuit

Het circuit bevindt zich niet in een heel toeristische omgeving. De dichtstbijzijnde hotels bevinden zich in Midrand, maar er zijn uiteraard ook tal van opties in Johannesburg. Bij grote ketens zit je altijd goed, maar je kunt natuurlijk ook AirBnB proberen. Onderzoek dan wel vooraf waar je terecht zult komen. Bijvoorbeeld wat de kwaliteit en veiligheid van de buurt is en welke faciliteiten er in de omgeving zitten.

Zijn er arrangementen beschikbaar?

Een van de beste manieren om deze Grand Prix te bezoeken is om een arrangement te nemen waarbij niet alleen de tickets maar ook je vlucht, het verblijf en de transfers geregeld zijn. Op die manier hoef je dat zelf niet uit te zoeken en weet je zeker dat je veilig van en naar het circuit wordt gebracht. Vooral dat laatste is in de regio Johannesburg geen overbodige luxe want het is zeker niet de veiligste stad om in te reizen.


Circuit van Kyalami: de beste tickets en tribunes

blank

Bij het ontwerpen van het circuit van Kyalami is goed rekening gehouden met de toeschouwers. De baan is dusdanig in het landschap gelegd dat grote delen te zien zijn, waar je je ook bevindt. Desondanks zijn er natuurlijk enkele plekken aan te wijzen die beter zijn dan de andere plekken. Hieronder lees je er alles over.

General Admission (staanplaatsen)

De General Admission zone is behoorlijk groot op dit circuit. Je kunt zelfs helemaal om het circuit heen lopen als je wilt, een beetje zoals je dat op Assen ook kunt doen. Dat is geweldig leuk om te doen, vooral op een dag zoals de vrijdag of zaterdag. Aan de binnenkant van het circuit zijn ook een speciale Trackside VIP zone en een Fanzone aangelegd, waar je tegen een meerprijs ook terecht kunt.

Tribunes (zitplaatsen)

Er zijn diverse permanente en tijdelijke tribunes om uit te kiezen. De hoofdtribune geeft natuurlijk een goed zicht op de start van de race en de bedrijvigheid in de pitstraat. Andere tribunes bevinden zich verspreid langs de baan, waarbij je vrijwel altijd uitstekend zicht hebt op alle actie. Hoe hoger je zit op een tribune, hoe groter de kans dat je ook andere delen van het circuit goed kunt bekijken.


Prestaties Max Verstappen Grand Prix van Zuid-Afrika

De Grand Prix van Zuid-Afrika staat voor het eerst in 30 jaar weer op de Formule 1 kalender. Max Verstappen heeft hier nog nooit een race verreden, evenmin als de andere coureurs van het huidige Formule 1 veld. De tijd zal dus leren welke teams en coureurs op dit uitdagende rijderscircuit het beste uit de voeten kunnen.


Geschiedenis van de Grand Prix van Zuid-Afrika

De Zuid-Afrikaanse Grand Prix is vanaf het eind van de jaren ’60 al snel uitgegroeid tot een klassieker op de kalender, die zowel bij coureurs als racefans zeer geliefd was. Het circuit heeft recent een metamorfose ondergaan om het weer geschikt te maken voor grote autosport evenementen zoals de Formule 1.

Het circuit van Kyalami

Het circuit van Kyalami opende in 1961 voor het eerst zijn deuren. Het werd aangelegd in opdracht van een groep zakenmensen uit Johannesburg en Pretoria. De naam van het circuit betekent “mijn thuis” in de lokale taal Sesotro. Een passende benaming, want sinds de jaren ’60 is het circuit de thuisbasis van de Zuid-Afrikaanse autosport.

Het circuit trok al snel de aandacht van internationale racefans vanwege de mooie ligging en uitdagende lay-out. Ook de ontspannen sfeer was bij de coureurs, pers en toeschouwers geliefd. Vanaf 1967 werd de Formule 1 er vaste gast. Met uitzondering van 1981 werd er tot en met 1985 een Grand Prix verreden. Politieke sancties in verband met de Apartheid (rassenscheiding) in het land betekenden het voorlopige einde van de Grand Prix.

Er vond een korte terugkeer plaats in 1992 en 1993. Dat was op een volledig verbouwd circuit waarbij zelfs de rijrichting was omgedraaid. Dat kwam het spektakel en rijplezier niet ten goede en aldus verdween de Formule 1 voorlopig uit Zuid-Afrika. Decennialang vond er geen Grand Prix plaats op het Afrikaanse continent.

Porsche koopt het circuit

In 2014 werd het circuit gekocht door de Zuid-Afrikaanse tak van Porsche. Voor iets minder dan 20 miljoen dollar werden het circuit en alle faciliteiten van de vorige eigenaar overgenomen. De veiling waarbij dit gebeurde had ook zomaar het eind van het circuit in kunnen luiden, want ook veel projectontwikkelaars hadden hun oog op Kyalami laten vallen. zij hadden echter als doel om het circuit plat te gooien en huizen en kantoren te bouwen.

Sinds 2014 is het circuit ingrijpend onder handen genomen. Vanaf 2019 is het opgewaardeerd tot een FIA Grade 2 circuit. Dat was voldoende om internationale autosport terug te laten keren, zoals de 9 Uur van Kyalami. De grote wens was echter om ook de Formule 1 naar Kyalami terug te laten keren, iets wat internationaal op veel respons mocht rekenen.

Meeste overwinningen Grand Prix van Zuid-Afrika

De Oostenrijkse coureur Niki Lauda heeft op Kyalami de meeste overwinningen behaald. Hij schreef de Grand Prix van Zuid-Afrika drie keer op zijn naam: in 1976 en 1977 voor Ferrari en in 1984 voor McLaren. Er zijn daarnaast drie tweevoudig winnaars: Nigel Mansell, Jackie Stewart en Alain Prost. Ook legendarische coureurs als Jim Clark, Mario Andretti, Gilles Villeneuve en Ronnie Peterson gingen er als winnaar over de streep.

Opvallende momenten

Een van de meest opvallende Zuid-Afrikaanse Grands Prix was de editie van 1982. Toen dreigde de race namelijk niet door te gaan vanwege een wilde staking van de rijders. Dit had niets met het circuit zelf te maken, maar met een clausule die coureur Niki Lauda in zijn superlicentie aantrof. Die zou coureurs exclusief aan een bepaald team binden, waardoor ze minder vrij waren andere races te rijden. Er werd een bus gecharterd, alle coureurs gingen naar een hotel in Johannesburg en op Kyalami werd op de vrijdag niet gereden. Om een lang verhaal kort te maken: de rijders kregen hun zin, de clausule werd weggestreept en de Grand Prix van Kyalami kon in 1982 alsnog doorgang vinden.

Ongeluk Tom Pryce

Op Kyalami heeft ook een van de ergste crashes in de Formule 1 plaatsgevonden. Coureur Tom Pryce reed in 1977 marshal Frederik Janse van Vuuren aan. De baancommissaris was bezig om samen met een collega het rechte stuk over te steken om bij een gestrande auto te komen. De brandblusser van marshal Van Vuuren raakte het hoofd van Pryce die op slag dood was en pas aan het eind van het rechte stuk tot stilstand kwam. Ook de marshal stierf helaas ter plekke.


Kyalami en Johannesburg tijdens de Grand Prix

Het circuit van Kyalami ligt ten noorden van Johannesburg op een hoogvlakte die een geweldig uitzicht biedt op de stad. Je kunt op een heldere dag helemaal tot aan het centrum kijken, tientallen kilometers verderop. Het circuit is deels omringd door een zakelijk district en enkele woonwijken met betrekkelijk moderne huizen. Ook Pretoria, de bestuurlijke hoofdstad van Zuid-Afrika, is relatief dichtbij. De meest nabijgelegen plaats is echter Midrand, even ten oosten van Kyalami.

Veiligheid

Zuid-Afrika is helaas een relatief gevaarlijk land om te verblijven. Ook Johannesburg zelf is geen stad om zonder voorzorgsmaatregelen op avontuur te gaan. Niet voor niets staat deze stad in de top 3 gevaarlijkste steden ter wereld. Als westerse toerist ben je al snel een doelwit, niet alleen voor overvallen maar ook voor carjackings en ontvoeringen. De townships maar ook het centrum van de stad kun je het beste vermijden. Lees jezelf goed in en verplaats jezelf bijvoorbeeld uitsluitend overdag. Of boek een groepsreis met vervoer en professionele begeleiding als je het echt niet vertrouwt.

Visum nodig?

Als Nederlandse toerist heb je geen visum nodig om Zuid-Afrika te bezoeken. Bij aankomst in het land krijg je bij de douane een stempel in je paspoort. Let er wel op dat je nog minimaal twee lege pagina’s in je paspoort moet hebben. Daarnaast moet dat document nog minimaal 1 maand geldig zijn op de dag dat je het land weer verlaat.

Activiteit Dag Tijdstip (Lokaal)

Circuit Locatie

Circuit informatie
Rondelengte 4.529 km
Totale lengte 303.443 km
Aantal rondes 67
Aantal bochten 16
Pole position Rechts
Maximale snelheid 325 km/uur
Richting Tegen de klok in
Tijdsverschil met NL Geen tijdsverschil
Capaciteit 100000
Ronderecord 1:17.578
Nigel Mansell (1992)
© F1Reis.nl.nl 2022 | Onderdeel van Dik.nl | Dik B.V. | KvK 74390708 | Tesselschadestraat 155, 8023 BL Zwolle | Privacy statement