Reizen & Tickets Formule 1 Grand Prix van Hockenheim, Duitsland 2024

vrijdag 29 maart 2024 t/m vrijdag 29 maart 2024 Onbevestigd

Arrangementen & Reizen GP Hockenheim, Duitsland

Booking.com aanbod

v.a. €59
Overnachten nabij de Grand Prix Hockenheim, Duitsland? Bekijk alle hotels op Booking.com v.a. €59
Bekijk alle deals op Booking.com

Losse Tickets GP Hockenheim, Duitsland

Blijf op de hoogte

Als eerste op de hoogte gehouden worden zodra er nieuwe reizen, ticket prijzen of arrangementen naar Hockenheim bekend zijn? Vul hieronder je e-mailadres in en we houden je op de hoogte.

Grand Prix van Duitsland: Thuis in autoland

De Grand Prix van Hockenheim stond in 2019 voor het laatst op de kalender. Het is niet bekend wanneer en of Hockenheim ooit weer terug zal komen als Grand Prix.

Duitsland kent één van de grootste auto-industrieën van de wereld. Daarom is het niet verwonderlijk dat er al sinds 1951 een Formule 1 Grand Prix wordt gehouden in het land. Eerst vooral op de Nordschleife van de Nürburgring, maar de laatste jaren steeds vaker op de Hockenheimring.

Jarenlang vond de Grand Prix van Duitsland plaats in ‘de groene hel’, zoals de legendarische Nordschleife van de Nürburgring wordt genoemd. Hier kwam na 1976 een einde aan. In dat jaar kreeg Niki Lauda zijn fameuze ongeluk waarbij zijn Ferrari in brand vloog en hij bijna verongelukte. Door dit ongeluk ging de wereldtitel later dat jaar naar zijn concurrent van McLaren James Hunt. Deze strijd staat nog altijd bekend als de meest intense rivaliteit in de Formule 1, nog intenser dan die van Prost en Senna.


Geschiedenis Hockenheim

Na een race in 1970, verplaatste Vanaf de Duitse Grand Prix in 1977 definitief naar de Hockenheimring. De bijna 23 kilometer lange Nordschleife van de Nürburgring werd als te gevaarlijk beschouwd. Later zou de Nürburgring terugkeren als de Grand Prix van Europa op een aangepaste lay-out. Sinds 2007 wordt er om en om gereden op zowel de Hockenheim- als de Nürburgring.

De Hockenheimring zag er in 1977 nog heel anders uit dan nu. Het circuit deed destijds erg denken aan Monza qua snelheid, qua lengte, maar ook qua vorm. Bij de huidige bocht twee en drie gingen de coureurs rechtdoor het bos in. Het circuit had weliswaar zestien bochten, maar dit waren vooral snelle chicanes tussen de lange rechte stukken in. Doordat de coureurs veel door de bossen reden waren er relatief weinig plekken voor tribuneplaatsen, en door de hoge snelheden werd er weinig ingehaald. Om toeschouwers meer te kunnen laten zien en de snelheid iets naar beneden te halen werd het circuit in 2002 grondig verbouwd en ingekort tot het circuit zoals we dat tegenwoordig kennen. Veel teams en coureurs vinden dat nog altijd jammer en denken met weemoed terug aan de oude Hockenheimring.

De meest bijzondere Duitse Grand Prix op Hockenheim is die van 2000. Rubens Barrichello startte vanaf de achttiende plaats, maar wist de race toch nog te winnen voor de beide McLarens van Mika Häkkinen en David Coulthard. Het was, na 123 races zijn allereerste overwinning. De beelden van een tranen met tuiten huilende Barrichello op het podium zijn nog altijd geliefd bij veel Formule 1-fans.

De meest succesvolle coureur op Hockenheim is Michaël Schumacher. Hij wist de Duitse Grand Prix hier vier keer te winnen (1995, 2002, 2004 en 2006). Ayrton Senna won de Grand Prix tussen 1988 en 1990 drie keer op een rij. Van het huidige F1-deelnemersveld is Fernando Alonso hier het meest succesvol met drie overwinningen (2005, 2010 en 2012). Ook de beide Mercedes-coureurs zijn succesvol geweest op Hockenheim. Lewis Hamilton wist hier twee keer te winnen. Nico Rosberg één keer.


Circuit Hockenheim

Het circuit kenmerkte zich tot 2001 dus als een lang en snel circuit door het bos. Sinds 2002 gaan de coureurs na bocht één, en vlak voor het ingaan van het bos, rechtsaf een naar links afbuigend stuk op, waarna de coureurs een haarspelbocht nemen. Vroeger kwamen de coureurs hier weer uit het bos. In feite snijden de coureurs op dit stuk een deel af van het oude circuit. Vroeger gingen de coureurs hier rechtdoor richting het stadiongedeelte waar start/finish ligt, maar sinds 2002 gaan de coureurs eerst nog een bochtensectie in voor de grote Mercedes-Benz tribune langs. Deze bocht is er ook neergelegd zodat meer supporters de race kunnen bekijken. Tegenwoordig kenmerkt het circuit zich door een lengte van 4.5 kilometer, zeventien bochten en worden er 68 ronden op verreden.


Bereikbaarheid

Zowel Frankfurt als Stuttgart hebben een vliegveld waar makkelijk op gevlogen kan worden, maar uiteraard kun je gezien de afstand vanuit Nederland ook met de auto naar het circuit gaan. Dit kan ook makkelijk, aangezien er rondom het circuit veel parkeergelegenheden zijn. Dit is gedaan, omdat vanuit heel Europa mensen per auto makkelijk naar Hockenheim kunnen rijden. Het circuit is slecht bereikbaar per openbaar vervoer. Mocht je dan toch vliegen wordt het aangeraden om een auto te huren op het vliegveld.

Activiteit Dag Tijdstip (Lokaal)
Training 1 Vrijdag 10:00u tot 11:30u
Training 2 Vrijdag 14:00u tot 15:30u
Training 3 Zaterdag 11:00u tot 12:00u
Kwalificatie Zaterdag 14:00u tot 15:00u
Race Zondag 15:10u tot 17:10u
Prijsuitreiking Zondag 17:30u tot 18:00u

Circuit Locatie

Circuit informatie
Rondelengte 4.574 km
Totale lengte 306.458 km
Aantal rondes 67
Aantal bochten 13
Pole position Rechts
Maximale snelheid 313 km/uur
Richting Met de klok mee
Tijdsverschil met NL Geen tijdsverschil
Capaciteit 130000
Ronderecord 1:13,780
Kimi Räikkönen (2004)
© F1Reis.nl.nl 2024 | Onderdeel van Dik B.V. | KvK 74390708 | Stationsplein 3, 8011 CW te Zwolle | Privacy & Cookies