Hoe wordt de startpositie en startopstelling in de Formule 1 bepaalt?

De startopstelling in de Formule 1 wordt bepaalt aan de hand van de kwalificatie die op zaterdag wordt verreden. De coureur die zich voor de laatste sessie weet te kwalificeren en daarin de snelste tijd weet neer te zetten mag vooraan beginnen. Althans, dit is meestal het geval, maar niet altijd. Dit komt omdat er nogal eens een straf aan een coureur wordt uitgedeeld in de Formule 1.

Straf

De Formule 1 kent veel regeltjes. Zo mag een coureur maximaal vier motoren gebruiken, tegenwoordig ‘power units’ genoemd. Indien de coureur aan een vijfde power unit toe is betekent dit éénmalig een straf van tien plekken op de startopstelling. Dus wanneer Lewis Hamilton pole-position pakt, maar hij heeft net zijn vijfde power unit in zijn auto laten zetten, dan moet hij de race vanaf de elfde plek aanvangen. Ook het wisselen van een versnellingsbak kost je een straf. Vijf plekken om precies te zijn.

Naast ‘mechanische straffen’, om ze zo maar even te noemen, heb je ook nog straffen die in de race worden opgelegd. Zo kan een coureur voor een illegale actie in de race worden bestraft. Bijvoorbeeld wanneer hij een crash veroorzaakt, of een onreglementaire manoeuvre maakt. Vaak volgt er dan een drive-through penalty. Hierbij moet de coureur éénmalig door de pits over start/finish gaan, wat logischerwijs veel tijd kost. Bij zwaardere vergrijpen volgt een tijdstraf bij een pitstop of aan het einde van de race, maar wanneer de coureur uitvalt en zijn straf dus niet in de race kan uitzitten kan worden besloten om de straf te verplaatsen naar de volgende race door bijvoorbeeld tien plekken straf op te leggen na afloop van de kwalificatie.

Wanneer een coureur met een straf op zak pole-position rijdt, wordt deze dus ook teruggezet. Maar in de boeken zal altijd blijven staan dat deze coureur officieel de pole-position had, omdat hij immers de snelste was in de kwalificatie.

De Grid

De startopstelling bestaat uit twee rijen. Eén aan de linker- en één aan de rechterkant van de baan. Wanneer een coureur als tweede start betekent het dat hij op de eerste startrij start, aangezien plek twee dichterbij plek één dan plek drie ligt. Op circuits zoals Monza maakt het veel uit of je links of rechts start. Wanneer op een recht stuk vooral aan één kant gereden wordt betekent het dat er aan de andere kant veel vuil ligt en weinig rubber waardoor je daar bij de start vaak veel tijd verliest, omdat er weinig grip is.

Copyright F1reis.nl 2019 | F1reis.nl is onderdeel van Dik.nl | Privacy statement