Hoe werkt de puntentelling in de Formule 1?

Wereldkampioen in de Formule 1 word je door het meeste aantal punten van alle coureurs te vergaren gedurende het seizoen. Maar hoe gaat dit eigenlijk in zijn werk?

Puntensysteem

In het huidige puntensysteem krijgt de top 10 van iedere race punten. Dat ziet er als volgt uit:

P1 – 25 punten
P2 – 18 punten
P3 – 15 punten
P4 – 12 punten
P5 – 10 punten
P6 – 8 punten
P7 – 6 punten
P8 – 4 punten
P9 – 2 punten
P10 – 1 punt

Het huidige puntensysteem is in 2010 ingevoerd om de winnaar van de race extra te belonen. Het puntenverschil tussen de nummer één en twee is groter dan dat tussen de tweede en de vierde plek. Dit systeem werd ingevoerd boven een ander systeem waarbij alleen de top drie punten zou krijgen. Het zogenaamde medaille-systeem, waarbij één gouden medaille zwaarder telde dan een zilveren of bronzen medaille. Zo werkt ook de medaillespiegel van de Olympische Spelen.

Voormalige puntensystemen

Met het huidige systeem is de sport zeker eerlijker geworden. Winnen wordt meer beloont dan vroeger het geval was. Tussen 2003 en 2009 kregen acht coureurs op de volgende manier punten: 10-8-6-5-4-3-2-1. Dit systeem was juist ingevoerd om de suprematie van Michaël Schumacher te doorbreken, nadat de Duitser in 2002 halverwege het seizoen al wereldkampioen was geworden toen slechts zes coureurs punten kregen: 10-6-4-3-2-1.

Een opmerkelijk puntensysteem werd gehanteerd tussen 1981 en 1990. Zes coureurs kregen punten: 9-6-4-3-2-1. Het gekke aan dit systeem was dat alleen de beste elf resultaten meetelden voor het wereldkampioenschap. Dit betekende dat als je vijf keer won, vijf keer tweede en twee keer derde werd je de punten voor die ene derde plaats dus moest inleveren. Dankzij dit systeem mocht Ayrton Senna zich in zijn leven een drievoudig wereldkampioen en Alain Prost een viervoudig wereldkampioen. In 1988 had Ayrton Senna 90 meetellende punten en Prost 87. Wanneer alle resultaten hadden meegeteld was Senna op 94 punten geëindigd en Prost op 105. Door dit systeem heeft Senna dus een titel van zijn eeuwige rivaal Prost afgesnoept.

Het behalen van pole-position heeft nooit invloed gehad op de puntentelling. De snelste ronde wel. Van 1950 tot 1959 kreeg een coureur een bonuspunt wanneer hij de snelste ronde in de race wist te noteren. Er gaan al jaren stemmen op om dit bonuspunt terug te laten keren in het puntensysteem. Vooralsnog dus zonder resultaat.

WK constructeurs

Alle punten die de coureurs van één team weten te scoren worden samengevoegd in het WK voor constructeurs. Hoe hoger je hierin eindigt hoe meer geld je aan het einde van het seizoen wint. Dat een negende, tiende plaats of elfde plaats voor de teams in de achterhoede veel uitmaakt is dit jaar gebleken. Manor verloor de tiende plaats op de valreep aan Sauber waardoor het team dusdanig veel geld misliep dat het failliet is gegaan.

Tiebreak

Wanneer één of meerdere coureurs tijdens, of aan het einde van het seizoen, hetzelfde aantal punten hebben wordt er gekeken naar de beste resultaten. Dus stel dat Lewis Hamilton en Max Verstappen evenveel punten zouden hebben dan telt het aantal overwinningen. Wanneer dit aantal gelijk is wordt er gekeken naar het aantal tweede plaatsen. Indien dit ook gelijk is wordt er gekeken naar de derde plaatsen, enzovoorts.

Deze tiebreak moet vaak worden toegepast in de achterhoede. Er blijven altijd meerdere coureurs puntloos in de WK-stand. Hierdoor kan een twaalfde plaats voor een team in de achterhoede al belangrijk zijn, omdat dit kan betekenen dat je dus alsnog plekken stijgt in het kampioenschap. Zoals eerder vermeld kan dit voor de teams erg veel uitmaken.

Copyright F1reis.nl 2019 | F1reis.nl is onderdeel van Dik.nl | Privacy statement