De grootste crashes in de Formule 1

1. Grand Prix van België 1998 – o.a. Coulthard, Irvine, Trulli en J. Verstappen

Startcrashes zijn vaak de meest heftige crashes, omdat er logischerwijs een grotere kans is dat er veel meer auto’s bij betrokken zijn. De meest heftige crash uit de Formule 1 is de startcrash van de Grand Prix van België van 1998. Zoals zo vaak het geval is regende het hard op het circuit van Spa-Francorchamps en dus was het wegdek erg glad. Het hele veld kwam ongeschonden de eerste bocht door, maar toen ging het mis. David Coulthard verloor de macht over het stuur van zijn McLaren en gleed de muur in. Het zich voor de coureurs was slecht door het opspattende water en hierdoor ontstond er een kettingreactie. Liefst dertien coureurs vonden hun Waterloo bij deze crash, waaronder ook Jos Verstappen. Een uur later vond er een herstart plaats met achttien coureurs, de meeste in de toen nog toegestane T-car (reservewagen). De race werd verrassend gewonnen door Damon Hill die Jordan de eerste overwinning bracht, voor teamgenoot Ralf Schumacher.

2. Grand Prix van Italië 2000 – o.a. Barrichello, Coulthard, Trulli en Frentzen

De Grand Prix van Italië in 2000 kwam al vroeg tot ontbranding. In de eerste bocht botsten Mika Salo en Eddie Irvine tegen elkaar aan, dit zorgde ervoor dat Irvine de race moest beëindigen. De overige 20 coureurs kwamen goed door en er leek niets aan de hand. Totdat de coureurs aankwamen bij de Variante della Roggia-chicane. Heinz-Harald Frentzen maakte met zijn Jordan contact met de Ferrari van Rubens Barrichello, die tikte vervolgens tegen Jarno Trulli en David Coulthard aan waardoor er een kettingreactie plaatsvond. Zeven auto’s moesten de race beëindigen waaronder dus de Ferrari van Barrichello en de McLaren van Coulthard. Michaël Schumacher was net op tijd door de chicane om te voorkomen dat hij zou worden meegesleept in de crash, mede hierdoor schreef hij de race uiteindelijk op zijn naam.

3. Grand Prix van Australië 2002 – o.a. Barrichello & R. Schumacher

Het Formule 1-seizoen van 2002 begon meteen opeen knallende manier. Rubens Barrichello startte van pole, maar Ralf Schumacher kende een superstart waarmee hij zijn broer passeerde en Barrichello aanviel vlak voor de eerste bocht. Barrichello remde en gooide het gat dicht. Dit zag Ralf niet aankomen en hij klapte op de achterkant van Barrichello en werd zelf gelanceerd. Voor zowel Ralf als Barrichello zat de race erop, maar niet alleen voor hun. Ook zes andere coureurs moesten uitwijken en botsten daarbij op elkaar. Na zo’n vijfhonderd meter gereden te hebben deden er nog maar twaalf coureurs mee. Michaël Schumacher was zijn belangrijkste concurrenten kwijt en wist de race glansrijk te winnen. Het meest opmerkelijke was dat Mark Webber bij zijn debuut in de Formule 1 in zijn thuisrace twee punten wist te scoren in een Minardi (later Toro Rosso).

4. Grand Prix van België 2012 – Alonso, Hamilton, Pérez & Grosjean

Romain Grosjean kende een superstart op Spa en reed in zijn Lotus-Renault op weg naar de voorste coureurs. Hierbij was hij overenthousiast waardoor hij Lewis Hamilton geen ruimte gunde. Deze klapte tegen de pitwall aan waarna Grosjean door de McLaren van Hamilton gelanceerd werd en vol inreed op de Ferrari van Fernando Alonso. Sergio Pérez liep hierbij ook schade op waardoor zijn race er, net als die van Alonso, Hamilton en Grosjean op zat. Grosjean was al eerder in aanraking gekomen met coureurs. Hij werd door de autosportbond FIA veroordeeld tot het betalen van een boete van 50.000 euro en hij werd geschorst voor de Grand Prix van Italië van dat jaar. Voor McLaren viel er toch nog wat te vieren. Hamiltons teamgenoot Jenson Button schreef de race op zijn naam voor de wereldkampioen van dat jaar, Sebastian Vettel (Red Bull).

5. Grand Prix van Brazilië 2003 – Webber & Alonso

In deze knotsgekke regenrace spinde de ene na de andere coureurs. Van Michaël Schumacher tot Jos Verstappen. Iedere coureur had het zwaar. Opvallend was dat Giancarlo Fisichella in zijn langzame Jordan de dag van z’n leven kende en Kimi Räikkonen (McLaren) het vuur aan de schenen wist te leggen. Halverwege de race waren er nog maar elf coureurs in competitie. In ronde 53 gleed Mark Webber hard van de baan bij het opkomen van start/finish. Er was praktisch niets meer van zijn Jaguar over. De Safety Car kwam de baan op, maar dit bleek niet genoeg te zijn. Fernando Alonso reed vol over het puin van Webber heen en belandde zelf ook vol in de muur. Hierna werd de race stopgezet met de rode vlag. Kimi Räikkonen had net Fisichella weer ingehaald, maar aangezien er bij een rode vlag wordt gekeken naar de positie op start/finish van de vorige ronde kreeg Giancarlo Fisichella zijn eerste overwinning toegewezen en mocht Fernando Alonso alsnog de bokaal voor de derde plaats in ontvangst nemen.

Webber:

Alonso:

6. Grand Prix van Canada 2007 – Kubica

In de hairpin vlak voor het lange rechte stuk op het circuit Gilles Villeneuve zijn veel coureurs wel eens gecrasht, waaronder Felipe Massa bijvoorbeeld. Robert Kubica overkwam het in zijn BMW in 2007. Kubica raakte de achterkant van Jarno Trulli’s Toyota waarna hij gelanceerd werd en de muur met dik 250 km/u raakte. Hierna vloog hij over de kop en kwam terug de baan op waarna hij aan de andere kant tegen de vangrail tot stilstand kwam. Kubica bleef ongedeerd, maar werd uit voorzorg een week later in Amerika aan de kant gehouden. Zijn vervanger werd de 19-jarige Sebastian Vettel die later vier wereldtitels in de Formule 1 zou winnen.

7. Grand Prix van Australië 2016 – Alonso & Gutiérrez

Bij een inhaalactie van Fernando Alonso op Esteban Gutiérrez ging het helemaal mis voor beiden. Alonso schatte het remmen van Gutiérrez verkeerd in en Gutiérrez schatte de positie van Alonso verkeerd in. Hierdoor klapte Alonso met zijn rechtervoorwiel tegen de achterkant van Gutiérrez’ Haas aan. Alonso vloog over de kop en liep daarbij een borstblessure op waardoor hij de volgende race moest missen en vervangen werd door de Belg Stoffel Vandoorne. Gutiérrez was ongedeerd. Dit incident gebeurde op exact dezelfde plek als de crash tussen Ralf Schumacher en Jacques Villeneuve in 2001.

8. Grand Prix van Europa 2010 – Webber & Kovalainen

Mark Webber verloor bij de start veel plekken door een incident, moest de pits in en van achteraan de weg naar voren zien te vinden. In de achtste ronde kwam hij in een gevecht terecht met de Lotus van Heikki Kovalainen. Webber maakte een misrekening en klapte vol achterop Kovalainen. Webber werd gelanceerd, vloog over de kop en kwam met dik 250 km/u in de muur tot stilstand. Wonder boven wonder mankeerde Webber niets. Later zou Webber aangeven nog wel wat spierpijn te hebben overgehouden aan de crash waar hij nog lang last van zou hebben. Mogelijk heeft hem dit de wereldtitel gekost die hij moest laten aan teamgenoot Sebastian Vettel.

9. Grand Prix van de Verenigde Staten 2004 – R. Schumacher

In de snelle laatste bocht van de Indianapolis Motor Speedway verloor Ralf Schumacher de macht over het stuur waarmee hij met zo’n 300 km/u de muur in gelanceerd werd. Ralf kon niet zelf uit de auto komen en bleek uiteindelijk meerdere nek- en rugwervels te hebben gebroken. Wonder boven wonder zat hij amper vier maanden later weer in de Williams.

10. Grand Prix van Australië 2001 – J. Villeneuve & R. Schumacher

Al in de vierde ronde ging het goed fout tijdens de Grand Prix van Australië in 2001. Op het rechte stuk na de eerste bocht waagde Jacques Villeneuve een inhaalactie op Ralf Schumacher. Beide coureurs maakten een misrekening waardoor Villeneuve achterop de Williams klapte en in de hekken gelanceerd werd. Dit gebeurde op exact dezelfde plek als de crash van Fernando Alonso en Esteban Gutiérrez in 2016. Beide coureurs kwamen er zonder kleerscheuren vanaf. Een marshal langs de kant werd geraakt door een wiel van Villeneuve en overleefde de klap helaas niet.

© F1Reis.nl.nl 2024 | Onderdeel van Dik B.V. | KvK 74390708 | Stationsplein 3, 8011 CW te Zwolle | Privacy & Cookies